Kom hier dat ik u kus
Liefhebben in de gebiedende wijs
Na hun bejubelde documentaire Ne me quitte pas bewijzen regisseursduo Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden zich opnieuw. In hun fictiedebuut lijkt het duo Griet Op de Beecks tweede roman te verfilmen alsof het een documentaire is.
Zes jaar geleden maakten regisseursduo Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden (ook levenspartners) indruk met hun Gouden Kalf-winnende documentaire Ne me quitte pas (2013). Een intiem portret van de Waalse vrienden Bob en Marcel en met name van hun voorliefde voor drank. Dat ze zich nu storten op de tweede roman van Griet Op de Beeck is even verrassend als logisch. De auteur zelf — fan van hun eerdere documentaire — is er in ieder geval al zeer over te spreken: “Dat net zij mijn verhaal het hunne zullen maken, vind ik een opwindende gedachte”, stelde ze in een ANP-bericht rond de opnames van de film. “Ik leef in blijde verwachting van vast iets belangwekkends op komst.”
Hoe het zit met die parallel? Op de Beecks Kom hier dat ik u kus (2014), destijds genomineerd voor de NS Publieksprijs en uitgeroepen tot boek van de maand bij De wereld draait door, deelt de akelige tragiek van het onontkoombare met Ne me quitte pas. Wie het boek gelezen heeft, zal de titel ervan niet meer zonder bijklank kunnen horen. Niet alleen meer een liefkozing, maar ook een benauwende opdracht. Liefhebben in de gebiedende wijs, op commando, omdat anders de hel losbreekt. In zowel boek als film is het de voorbode van een leven lang op eieren lopen.
De documentaire-achtergrond van de regisseurs blijft voelbaar in hun beklemmende fictiedebuut, en dat werkt in hun voordeel. Het camerawerk (van Van Koevorden zelf, wat de indruk geeft dat de crew weer zo klein mogelijk is gehouden om de intimiteit op de set te bewaken) observeert de personages alsof het ze voor het eerst aftast. Dat rijmt het mooist met het spel in de twee voornaamste vrouwenrollen.
Tanya Zabarylo weet met haar blikken en lichaamstaal de verstilde Mona een reikwijdte aan onderdrukte emoties mee te geven. Daar tegenover staat Wine Dierickx als Mona’s stiefmoeder, die op elk moment zou kunnen exploderen.
Met Kom hier dat ik u kus bewijzen Lubbe Bakker en Van Koevorden opnieuw hoe feilloos ze dit soort underdogs in hun persoonlijke gevecht aanvoelen. Hun personages zijn geen slachtoffers maar medemensen die schaduwboksen tegen het plafond, in een poging door de benauwenis heen te breken. Voor even is het helder hoe we patronen tegen wil en dank in stand houden en hoe moeilijk het gevecht is. We willen wel anders, maar we weten niet hoe.