IEDEREEN BEROEMD!

Aandoenlijke kneuzenkermis

  • Datum 01-12-2010
  • Auteur
  • Gerelateerde Films IEDEREEN BEROEMD!
  • Regie
    Dominique Deruddere
    Te zien vanaf
    01-01-2000
    Land
    België
  • Deel dit artikel

Madonna-fan Marva zingt de sterren van de hemel

In de smakelijke mediasatire Iedereen beroemd! voert Dominique Deruddere een aantal prachtige mislukkelingen op, van een valszingende bakvis tot een doortrapte manager.

Zelden lagen ontroering en humor zo dicht bij elkaar als tijdens de scènes waarin liefhebbende vader Jean als enige in de zaal zijn naar het Vlaamse zangicoon vernoemde bakvisdochter Marva aanmoedigt tijdens de zoveelste mislukte Madonna-imitatie. Eenzaam applaudisseert hij wanneer het net te mollige meisje in een veel te strak pakje met een geprononceerde buste troosteloos de laatste valse noten van ‘Like a virgin’ kraait. Met koppen als oorwurmen prijzen de juryleden haar met drie enen en een twee genadeloos haar muzikale graf in.
Simpele ziel Jean ziet echter de kans voor zijn dochter schoon wanneer hij in de toevallige gelegenheid komt het succesvolle tienerzangeresje Debbie (Thekla Reuten) te kidnappen. Samen met zijn rechtschapen, maar weinig schrandere vriend Willy gijzelt de goedbedoelende vader het arme schaap in een huisje in het bos en eist van haar doortrapte manager Michael (Victor Löw) dat hij van Marva een nog grotere ster dan Debbie maakt; anders zal hij zijn jonge melkkoetje nooit meer levend terug zien.
Regisseur-scenarist Dominique Derudderes vijfde avondvullende speelfilm biedt anderhalf uur smakelijke mediasatire die in tegenstelling tot thematisch vergelijkbare films als Stephen Frears’ Accidental hero of Constantin Costa-Gavras’ Mad city de grap niet te lang doorvoert of in verzengende emotionaliteiten verzandt naarmate het einde nadert.
De sterkste pré van Derudderes film zijn echter de prachtige typetjes die hij als personages opvoert in wat hij zelf liever als een ‘comédie humaine’ aanduidt. Enerzijds is alles aan de karakters net één gradatie te overdreven om hen echt serieus te nemen, maar anderzijds weet de aandoenlijke kneuzenkermis zich binnen de kortste keren in je hart te nestelen door hun vertederende onhandigheid, naïviteit of goede bedoelingen. Iedereen — behalve natuurlijk de harteloze hufter die de in heerlijk gestoorde zonderlingen grossierende Victor Löw neerzet. Voor zijn karikaturale verpersoonlijking van de louter op geld beluste platenindustrie zou de acteur op z’n minst een MTV-award-nominatie voor ‘best villain’ moeten ontvangen.

Robbert Blokland