Girl with a Suitcase
Zichzelf saboterende femme fatale

Girl with a Suitcase
Clauda Cardinale etaleert op overdonderende wijze haar veelzijdigheid als acteur in dit prachtig opgepoetste zwart-witmelodrama over een atypische femme fatale.
“In de kunstwereld werkt een normale relatie niet.” Nachtclubzanger Aida (Claudia Cardinale) zet in de eerste akte van Girl with a Suitcase (La ragazza con la valigia) beknopt uiteen waarom het maar niet wil lukken met de mannen. “Ze realiseren zich niet dat mijn succes ook tot hun succes zal leiden.”
Door haar ogenschijnlijk moeizame relatie met mannen ontbreekt het deze vroege twintiger überhaupt aan succes. Italiaanse macho’s zitten niet te wachten op een vrouw die haar eigen pad kiest. Zie ook de welgestelde Marcello Fainardi (Corrado Pani), die Aida na een korte romance dumpt bij een autogarage in de buurt van Parma.
Aida is echter vastberaden en gaat op zoek naar Marcello’s villa. Daar stuit ze op Marcello’s zestienjarige broertje Lorenzo (Jacques Perrin). Ze doet zich voor als een verzekeringsagent die op zoek is naar Marcello’s sportauto. Lorenzo heeft echter van zijn broer de opdracht gekregen de waarheid te verzwijgen. Zoals je van een gedegen melodrama mag verwachten, houden ze dus allebei een façade op. Aida is er evenwel aan gewend mannen in te palmen met mooie verhalen en Lorenzo wordt op slag verliefd op haar.
In de tweede speelfilm van Valerio Zurlini – wiens carrière destijds wat werd overschaduwd door grote namen als Antonioni en Fellini – valt op hoe complementair de twee hoofdrolspelers zijn. Cardinale acteert tegelijk ingetogen en groter dan het leven; subtiel en gepassioneerd. Ze zet een intrigerende, wat naïeve femme fatale neer die haar eigen leven voortdurend saboteert. Perrin staat daarentegen symbool voor de pure onschuld, verblind door zijn eerste liefde.
Die dynamiek komt terug in een scène waarin Aida een reisstrijkijzer aan Lorenzo probeert te verkopen, zodat ze weer even financieel vooruit kan. Weifelend neemt Lorenzo het apparaat aan. Later ziet Aida de overdaad in de villa van Lorenzo’s familie, waaronder een hele kamer vol linnen handdoeken. Ze schaamt zich, wat heeft hij aan een reisstrijkijzer? Hij heeft alles al.
Zo illustreert Zurlini op uitgekiende wijze de klassenverschillen van het toenmalige Italië. Aida heeft gelijk: het ligt niet aan haar maar aan de jaloerse mannen om haar heen – Lorenzo uitgezonderd – dat zij niet floreert. Die mannen weten dondersgoed wat er gebeurt als je Aida de vrije hand geeft.
Girl with a Suitcase is verkrijgbaar op blu-ray (Radiance, import).