GIGANTE

In stilte verliefd

  • Datum 24-11-2010
  • Auteur
  • Gerelateerde Films GIGANTE
  • Regie
    Adrián Biniez
    Te zien vanaf
    01-01-2009
    Land
    Uruguay/Argentinië/Duitsland/Nederland
  • Deel dit artikel

De beveiligingsbeambte in het intrigerende gigante volgt via zijn camera’s zijn geliefde maar daarmee komt ze niet dichterbij.

Als schoonmaakster Julia ’s avonds de lege supermarkt binnenkomt vindt ze midden in het pad een kleine cactus met een briefje waarop alleen haar naam geschreven staat. Is dit het onhandige geschenk van een geheime minnaar? Ze heeft geen idee. Net zo min als ze in de gaten heeft dat een taxichauffeur die haar schunnig naroept even later voor straf in elkaar wordt geslagen.
En dat allemaal omdat de man die in stilte verliefd op haar is haar niet durft aan te spreken. Deze fors gebouwde, maar nogal in zichzelf gekeerde beveiligingsbeambte in Montevideo, houdt iedere avond met weinig enthousiasme vanuit een bedompt hokje via de beveiligingscamera’s in de gaten wat er in het winkelcentrum gebeurt. Op een dag ziet hij Julia op het beeldscherm. Ze trekt zijn aandacht en al snel begint hij haar ook op straat te volgen.
Veel meer lijkt er lange tijd niet te gebeuren. De Argentijns-Uruguayaanse filmmaker Adrián Biniez tekent het in deze eerste lange speelfilm, die op het festival van Berlijn direct al drie prijzen won, heel kalmpjes en zonder geheimzinnigheid voor ons uit. Toch blijft het op microniveau intrigeren, niet alleen omdat die alledaagsheid gekleurd wordt met droge humor, maar ook omdat er voortdurend iets onvoorspelbaars lijkt te loeren.

Waarschuwingslampje
Dat heeft met ons verwachtingspatroon te maken. Zodra er beveiligingscamera’s en beeldschermen aan te pas komen
gaat er een waarschuwingslampje branden. Dit is een film die iets wil zeggen over de moderne tijd! Over eenzaamheid in de grote stad! Over het onvermogen tot communicatie! Er gaat vast iets ergs gebeuren.
Dat verzinnen we allemaal zelf. Het aardige is dat Biniez zich daar niets van aantrekt, al is hij zich ongetwijfeld bewust van het effect. Want er zijn ook andere voorvallen — andere mannen bijvoorbeeld, die de aandacht van Julia trekken — die kleine spanningsboogjes creëren en het vermoeden wekken dat het fout kan gaan. De verliefde beveiliger kan soms abrupt tot actie overgaan en tot op het allerlaatst blijven alle opties open. Meer mag ik hier niet over zeggen.
Achteraf gezien blijkt gigante helemaal niet zo gewichtig te zijn. Biniez vertelt gewoon een simpel verhaal over iets dat heel veel mensen die ooit verliefd waren zullen herkennen. Die toestand met die beeldschermen is een mooie manier om het te visualiseren, zeker in een film met nauwelijks dialoog waarin het om kijken en koesteren van verwachtingen draait. Onze beveiliger doet het, wij doen het.
Net als andere films die ons uit Uruguay bereikten (whisky bijvoorbeeld, waar Biniez een rolletje in speelt) blinkt ook gigante uit door een laconiek soort minimalisme dat toch niet overdreven de aandacht op zichzelf vestigt. Het staat in dienst van de hartverwarmende herkenbaarheid waarmee onze goedmoedige beveiliger en zijn onbereikbare liefde voor ons worden neergezet. Zou er zoiets als een Uruguayaanse school bestaan? Het Hubert Bals Fonds en het Amsterdamse IDTV zorgden voor een bescheiden Nederlandse inbreng, die goed besteed is.

Leo Bankersen