• Gerelateerde Films Fancy Dance
    Erica Tremblay
    28-06-2024
    Verenigde Staten, 2023

Fancy Dance

Stapsgewijs, en vol overgave, bouwt acteur Lily Gladstone aan een oeuvre van originele verhalen over de oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten.

Acteur Lily Gladstone was met haar rol in Martin Scorsese’s Killers of the Flower Moon een van de ontdekkingen van filmjaar 2023. Haar nieuwe tour de force in het kleinschalige drama Fancy Dance blijft vooralsnog onder de radar. Geruisluis verscheen de film afgelopen week bij Apple TV+. Een gotspe.

Gladstone sloeg voor Fancy Dance de handen ineen met filmmaker Erica Tremblay. Ze speelt Jax, een zwendelaar die met haar familie op het Seneca-Cayuga-reservaat woont in de Amerikaanse staat Oklahoma. In de openingsscène is te zien hoe ze aan haar geld komt. Bij een idyllisch beekje leidt Jax een visser af door haar shirt uit te doen en wellustig haar zwarte haardos te besprenkelen met water terwijl haar dertienjarige nichtje Roki (Isabel DeRoy-Olson) achter de rug van de nietsvermoedende man zijn portefeuille en autosleutel steelt. Aan alles is te zien dat de twee dit wel vaker doen.

Sinds Roki’s moeder Tawi vermist raakte, heeft Jax zich permanent ontfermd over haar nichtje. De vrouwen bereiden zich voor op het powwow-seizoen, dat duurt van juni tot september. In die periode verzamelen de Cayuga en andere oorspronkelijke bewoners uit het gebied zich om samen te dansen en hun ervaringen te delen. Jax, die naarstig op zoek is naar Roki’s moeder, belooft haar nichtje dat ze Tawi zullen treffen op de eerste powwow. Ondertussen ziet met lede ogen aan hoe de FBI de vermissing negeert. Haar broer J.J. (Ryan Begay), politieagent in het reservaat, is ook weinig behulpzaam.

Tot overmaat van ramp verliest Jax de voogdij over Roki wanneer die wordt opgeëist door haar witte vader Frank (Shea Whigham) en zijn vrouw Nancy (Audrey Wasilewski). Roki’s nieuwe pleegouders halen haar uit het reservaat. Als Roki in haar nieuwe slaapkamer zit suggereert Nancy of ze misschien op balletles wil – is dat niet het witte equivalent van een powwow? Nancy’s reactie is een van de bitterzoete hoogtepunten van de film: “De powwow draait niet alleen om dansen, maar is een manier om samen te zijn. Je kunt er geen les in nemen, ik doe het al sinds ik me herinner, met mijn moeder als voorbeeld.”

In deze scène laat Tremblay zien dat hoe hardvochtig wit suprematisme ook is, Roki en Jax zich altijd zullen blijven vasthouden aan de strohalmen van hun afkomst. Fancy Dance draait in die zin, in tegenstelling tot veel films over de oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten, uiteindelijk niet om misère, maar om trots.

Dat Tremblay bij vlagen wat smeuïg melodrama nodig heeft om die krachtige boodschap voor het voetlicht te brengen, moet je als kijker maar voor lief nemen. Bovendien overschaduwt Gladstone’s naturelle performance dat sentiment goeddeels. Haar gelaagde spel – zie bijvoorbeeld de ontzaglijk ontroerende slotscène – maakt haar een verademing.

Fancy Dance is vanaf 28 juni 2024 te zien op Apple TV+.