Deux

Hoe fragiel grote liefdes zijn

  • Datum 21-09-2020
  • Auteur Omar Larabi
  • Thema Filmkrant 433
  • Gerelateerde Films Deux
  • Regie
    Filippoe Meneghetti
    Te zien vanaf
    24-09-2020
    Land
    Frankrijk/Luxemburg, 2019
  • Deel dit artikel

De ware liefde is een effectief medicijn, luidt de boodschap van het ontroerende Deux, over een heimelijke relatie tussen twee vrouwen op leeftijd (Barbara Sukowa en Martine Chevallier, allebei in topvorm) die op de proef wordt gesteld door een beroerte.

Weduwe Madeleine had al een relatie met Nina toen ze nog getrouwd was met de vader van haar dochter Anne. Sinds enkele jaren wonen de twee tegenover elkaar in een appartementencomplex in een onbeduidende Franse stad. Achter gesloten deuren kunnen de geliefden “zijn wie ze willen zijn”.

Maar Nina wil meer: verhuizen naar een ander oord, waar Madeleine haar dochter en schoonzoon Frédéric niet meer voor de gek hoeft te houden. De dames beloven elkaar dat ze hun appartement zullen verkopen; maar Madeleine kan het niet over haar hart verkrijgen. In een treffende scène illustreert het geluid van een bijna op tilt geslagen wasmachine de warboel in Madeleine’s hoofd wanneer ze door de ramen van een wasserette ziet hoe Nina in gesprek raakt met de makelaar die volgens afspraak Madeleine’s woning te koop zal aanbieden. Wanneer Nina erachter komt dat haar vriendin heeft gelogen, wijst ze Madeleine en plein public terecht.

Later wordt Madeleine tot overmaat van ramp getroffen door een heftige beroerte. Waarmee het bewijs voor de geheime liefde ook gedeeltelijk verdwijnt. Er is nu nog maar één getuige van de romance die geen romance mag heten. Barbara Sukowa (bekend van haar samenwerkingen met Rainer Werner Fassbinder) acteert Nina’s machteloosheid vol overgave. Nadat Madeleine – intussen een zwijgzame verschijning – thuis wordt behandeld door een verpleegster, moet Nina weer de buurvrouw spelen.

Er is natuurlijk een wezenlijk verschil tussen de omgang met een buurvrouw en een minnares: hoeveel aandacht is geoorloofd? Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en al snel sluipt Nina ’s nachts door de gang naar de overkant, op zoek naar haar grote liefde. De ogen van Madeleine leven op wanneer ze Nina ziet. Haar brein moet weer aangezwengeld worden en pure affectie lijkt de enige juiste remedie.

Filmmaker Filippo Meneghetti toont in zijn knappe speelfilmdebuut hoe fragiel grote liefdes zijn. Het scenario dat hij schreef met Malysone Bovorasmy biedt volop kansen voor de hoofdrolspelers – die prachtig complementair zijn – om te schitteren. Nina is vurig en temperamentvol; Madeleine is lieflijk en attent. Na de beroerte wil Nina de redenen waarom ze ooit verliefd werd op Madeleine weer in haar ogen kunnen zien. Close-ups van Madeleine’s blik onthullen vervolgens, langzaam maar zeker, hoe licht in haar pupillen langzaam plaatsmaakt voor duisternis. Dat het ietwat voorspelbare en overdramatische verhaal tegen het einde een beetje tenenkrommend wordt, moet maar voor lief worden genomen.