Der Krieger und die Kaiserin

Liefde gaat voor alles

Tom Tykwer speelt in zijn nieuwste film Der Krieger und die Kaiserin opnieuw met lot, toeval, liefde en tijd. Een puzzel met visuele hoogstandjes is het resultaat.

Volgens sommigen ging Lola rennt, de voorganger van Tykwers nieuwe film Der Krieger und die Kaiserin, over toeval en het lot, volgens anderen over tijd. Voor diegenen die hiertussen zo nodig willen kiezen, biedt ook Der Krieger und die Kaiserin weer stof tot discussie. Een onzinnige discussie want in Tykwers films zijn toeval, lotsbestemming en tijd zo nauw verbonden, dat een keuze iets lulligs heeft. Tykwer speelt met alledrie en componeert daarvoor intrigerende scenario’s die hij verfilmt in een vloeiende stijl.

Die stijl kenmerkt zich door camerabewegingen die je maag soms stevig bewerken. Als in de ‘loop’ van een achtbaan draait de camera om de personages en introduceert op die manier bijvoorbeeld Bodo in de film. De stoere, knappe Bodo lijkt op het punt te staan zich van een viaduct af te werpen. Dit eerste optreden in de film komt pas een tijdje na de introductie van Sissi, gespeeld door Franka Potente (Lola uit Lola rennt). Ze komt wat labiel over, een lastige eigenschap voor iemand die verpleegster is op een gesloten afdeling van een psychiatrisch ziekenhuis.

Sensationeel
Een tijd lang volgt Tykwer Sissi en Bodo zonder dat een verband tussen hun beide levens bestaat. Natuurlijk is het slechts een kwestie van tijd tot de twee elkaar ontmoeten. Dat gebeurt in een wat akelige, maar vooral ook mooie scène waarin Sissi een ongeluk krijgt en Bodo, die op de vlucht is, haar leven redt. Een zalig onwaarschijnlijke kennismaking. De ontmoeting is een erg toevallige en dat vindt Sissi ook. Ze raakt geïntrigeerd door Bodo.

Ondersteund door sfeervolle muziek, afkomstig van Tykwer zelf, kiezen Sissi en Bodo een geheel eigen weg door het leven. Het lijkt of ze zich allebei niet zo bewust zijn van de dingen om hun heen. Van Sissi, overtuigend gespeeld door Potente, gaan de ogen open na haar traumatische ongeluk, bij Bodo gebeurt dat veel later in de film.

Behalve dat het lekker puzzelen is met de verhaalconstructie, is Der Krieger und die Kaiserin sensationeel om naar te kijken. De soms op hol slaande camera en een montage die regelmatig voor een climax zorgt, maken het verhaal van Sissi en Bodo adembenemend.

De film past perfect in de filmografie die Tykwer tot nu toe heeft opgebouwd. Dat betekent niet dat Tykwer zichzelf alleen maar herhaalt. Juist door te doen waar hij zo goed in is, oefent hij zijn stijl. Ondertussen vertelt hij mooie liefdesverhalen die voor de verandering gespeend blijven van de vaak obligate harde of kinky, maar in ieder geval hippe seks. Liefde gaat voor alles. Tykwer heeft daar duidelijk veel plezier in en zo lang dat duurt, slaat zijn enthousiasme ongetwijfeld over op zijn publiek.