• Datum 01-07-2015
  • Gerelateerde Films De kleine prins
    Mark Osborne
    01-01-2015
    Frankrijk

Er zit een prachtige korte film verborgen in Mark Osborne’s lange animatiefilm De kleine prins.

Le petit prince (1943) is een van mijn lievelingsboeken. Antoine de Saint-Exupéry’s ontroerende boek over vriendschap hoort in dat bijzondere rijtje volwassen kinderboeken waartoe ook Winnie the Pooh, Alice in Wonderland en de dierenverhalen van Toon Tellegen behoren.
Zo veel mensen koesteren het boek, inclusief regisseur Mark Osborne zelf, dat hij het project eerst niet aandurfde, vertelde hij me in Cannes, waar de film buiten competitie in première ging. Zijn oplossing: om juist dat gevoel, de indruk die het boek maakt, tot onderwerp te maken. Hij combineerde daarvoor twee animatietechnieken: computeranimatie voor een raamvertelling, waarin een streng opgevoed meisje via een buurman kennismaakt met het bevrijdende verhaal van De kleine prins, en stop-motion voor de boekfragmenten zelf.
Met Kung Fu Panda was Osborne in 2008 verantwoordelijk voor de mooist vormgegeven computeranimatie van DreamWorks. Dat niveau haalt hij bij deze onafhankelijke Frans-Italiaanse coproductie volstrekt niet. Het gevoel na afloop is: aardige film, maar jammer.
De stop-motionverfilming van de boekfragmenten is liefdevol en zorgvuldig. De vormgeving, bewegingen en papieren textuur passen prachtig bij de oorspronkelijke, overbekende tekeningen van Saint-Exupéry — die, als derde tekenstijl en eerbetoon, regelmatig in de film terugkeren als door de buurman gemaakte illustraties. Een buurman overigens, die net als Saint-Exupéry piloot is.
Maar de computeranimatie van de raamvertelling is generiek en ongeïnspireerd, van de grootogige personages tot de vierkante vormgeving van de volwassenenwereld, waarin lusteloze werknemers in eindeloze rijen marcheren. Dat heeft Riefenstahl al eens beter gedaan.
Als Osborne zegt dat het boek op zichzelf te dun is voor een lange animatiefilm, heeft hij waarschijnlijk gelijk. Maar dat hij het indikt en scènes afkapt ten gunste van een standaardverhaaltje over een opgroeiend meisje, is meer dan jammer. In de stop-motionfragmenten van De kleine prins school de definitieve verfilming van Saint-Exupéry’s boek. Een korte film.

Kees Driessen