Being the Ricardos

Praten over fysieke komedie

Being the Ricardos

Arme Aaron Sorkin. Het nieuwste script van de meesterscenarist zit weer vol dialogen om een puntje aan te zuigen en scherpe observaties over het harde werk achter amusement. Helaas voor hem is dat script onder handen genomen door de verkeerde regisseur – Aaron Sorkin.

Er is een zinnetje dat keer op keer terugkomt in het werk van Aaron Sorkin, meesterscenarist en inmiddels ook succesvol regisseur. Een ogenschijnlijk onbeduidend zinnetje, dat echter boekdelen spreekt over waar het voor Sorkin om draait. Een zinnetje dat ook in Being the Ricardos, zijn derde speelfilm als regisseur, weer regelmatig opduikt. Dat zinnetje is: “Can we have the room?

Met dat zinnetje onderbreekt een personage steeds een groep die in gesprek is, meestal een vergadering, om iemand apart te nemen en onder twee ogen te spreken. Want daar ligt de kern van Sorkins kunde: in de dialoog. In dingen die wel en dingen die niet gezegd worden, in de uitweidingen en wendingen van een gesprek, in hoe mensen langs en door elkaar heen praten. Niet voor niets is hij op zijn best als zijn verhalen zich afspelen in arena’s waar het woord overheerst – de politiek, zoals in zijn serie The West Wing (1999-2006); de rechtbank, zoals in Sorkins scenariodebuut A Few Good Men (Rob Reiner, 1992) en zijn vorige film als regisseur The Trial of the Chicago 7 (2020); of de media, zoals in de serie The Newsroom (2012-2014).

Ook Being the Ricardos is heeft zo’n achter-de-schermen-setting. De film toont één week op de set van I Love Lucy, de succesvolle show waarmee Lucille Ball en haar echtgenoot Desi Arnaz in de jaren vijftig de blauwdruk voor de sitcom legden. De spanningsboog van de film loopt van de eerste lezing van het script op maandag tot de opnames op vrijdag, en Sorkin is op zijn best in het weergeven van dat maakproces. Ook Nicole Kidman en Javier Bardem zijn als Ball en Arnaz het meest op dreef in deze scènes. Fysiek lijken ze geen van beiden in de verste verte op de beroemdheden die ze spelen – om te beginnen zijn ze minstens een decennium te oud – en in de pogingen om Kidmans uiterlijk naar dat van Ball te buigen lijkt ze ook amper nog op zichzelf, of zelfs op een mens van vlees en bloed. Maar de castig werkt in het onderlinge gekissebis tussen de personages, twee grote ego’s die zowel persoonlijk als professioneel niet zonder elkaar kunnen.

Er zit in die ene week nogal wat klem voor het stel. Punt één: Desi wordt door de roddelbladen beschuldigd van een affaire. Punt twee: Lucille wordt in de serieuzere pers aangemerkt als communist, in de tijd dat de communistenjacht van McCarthy op zijn hoogtepunt is. Punt drie: Lucille is zwanger, en zij en Desi willen die zwangerschap verwerken in hun show, wat op flinke weerstand van de studio én sponsor Phillip Morris stuit.

Die gebeurtenissen speelden zich in werkelijkheid maanden of zelfs jaren uit elkaar af, maar de tijdsverdichting werkt in Sorkins script uitstekend om de spanning continu op te voeren. Des te onbegrijpelijker is het dat hij die coherente eenheid van tijd en plaats vervolgens alsnog wordt doorbroken met overbodige flashbacks naar de ontstaansgeschiedenis van hun relatie. Die flashbacks worden bovendien nogal bot de film in geramd, via making-of-achtige nepinterviews met drie terugblikkende scriptschrijvers van de sitcom.

Zo doemt uit Being the Ricardos vooral de conclusie op dat Aaron Sorkin als schrijver gebaat zou zijn bij iemand anders dan Aaron Sorkin als regisseur. Iemand die tegelijk minder én meer eerbied heeft voor de woorden die hij schrijft. Minder eerbied, door strenger het vet van de botten te snijden. Maar ook meer eerbied, door die woorden het fundament te maken onder een vertelling die ook visueel iets te bieden heeft, in plaats van ze te verzuipen in bruingefilterde serieusheid, overdadig tegenlicht en sturende muziek. Een regisseur, ook, die de “kinetische gaven” van Lucille Ball als fysieke komiek kan tónen, in plaats van zijn personages er keer op keer over te laten spreken.


Being the Ricardos is nu te zien op Amazon Prime.