Beasts of No Nation

Alleen op de wereld

Beasts of No Nation

Beasts of No Nation is een snoeiharde film over een burgeroorlog in een ongenoemd Afrikaans land, waar bloed wordt vergoten, families worden verscheurd en jongens in soldaten veranderen. De eerste film die Netflix exclusief uitbrengt, zet gelijk in op een Oscar.

Scenarist en regisseur Cary Joji Fukunaga lijkt de kijker van Beasts of No Nation lang te willen misleiden. De eerste film die exclusief op Netflix wordt uitgebracht, opent als een liefdevol portret van opgroeiende jongens in een ongenoemd Afrikaans land. We zien Agu (een glansrijk debuut van Abraham Attah) spelen met zijn broer en vrienden zoals kinderen dat horen te doen: stout en gedurfd, maar met een aanstekelijk soort onschuld. “Je hebt geluk dat er een oorlog is”, zegt Agu’s broer als hij weer eens wat ondeugends heeft gedaan. Fukunaga lijkt te willen zeggen dat familie altijd voor gaat, ook ten tijde van oorlog.

Maar vanuit het niets gooit hij het roer om: militairen arriveren in het dorp. Agu’s moeder wordt weggestuurd, zijn broer en vader worden neergeschoten en plotseling is hij alleen op de wereld. Met HBO-serie True Detective (2014-19) bewees Fukunaga zich al een meester in beklemmende scènes, maar wat hij hier neerzet is haast onbeschrijfelijk. De scène waar Agu vlucht voor zijn leven is overrompelend, zowel in beeld, geluid als verhaal. Het is jammer dat deze film in Nederland alleen op Netflix uitkomt, want deze scène zou iedereen op de grootst mogelijke manier moeten zien en horen.

Zulke momenten, die in hun plotse intensiteit het meest doen denken aan de betere Children of Menscènes (2006), komen terug, maar tussendoor levert Beasts of No Nation een deel van zijn momentum in. Agu wordt ingelijfd in het rebellenleger van een gangstercommandant, gespeeld door Idris Elba. Dan vervalt Beasts of No Nation wat te vaak in de bekende oorlogsclichés, zoals het moeten vermoorden van een onschuldige om trouw te bewijzen. Ook hier gaat Fukunaga, die de film voor het grootste gedeelte zelf schoot, voor een beklemmend gevoel, maar spetters bloed op de camera laten kletteren terwijl Agu met een machete op een schedel inhakt is niet de juiste manier. Het vermoeden rijst dat Fukunaga op zulke momenten net te veel uit is op effectbejag. Jammer, want als hij zich soms iets meer had ingehouden, zouden de hoogtepunten nog veel harder schitteren.

Beasts of No Nation is te zien op Netflix (VoD).