A Sun
Kan de afstand tussen ouders en kinderen te groot worden?

A Sun
Verstopt tussen het bijzondere, het aardige en het abominabele vinden we op Netflix een subliem Taiwanees familiedrama.
Als meer mensen deze Taiwanese film vorig jaar hadden gezien, was hij gegarandeerd in eindejaarslijstjes terechtgekomen. Maar ondanks een indrukwekkende hoeveelheid prijzen – waaronder zes Golden Horse Awards in Taiwan zelf – bleef A Sun (Yang-guang pu-zhao) grotendeels onder de radar. Inmiddels is de film via Netflix te zien. Zonde voor de bioscopen die door het virus veel schade opliepen het afgelopen jaar, goed voor een film die het verdient wereldwijd door veel mensen gezien te worden.
Elke familie is ongelukkig op z’n eigen manier en schrijver/regisseur/cameraman Mong-Hong Chung vindt de eigenheid van A Sun door de toon van dit familiedrama opvallend luchtig te houden. Het epicentrum van dit verhaal is de spanning tussen zoon A-Ho, het zwarte schaap van de familie, en zijn vader A-Wen, een koppige rijsinstructeur met een nogal eigenaardige manier van lesgeven.
In de Tarantinoëske openingsscène wordt duidelijk hoe A-Ho in de gevangenis belandt. Het begint rustig, met twee figuren die loom op een scooter door een neonverlichte metropool rijden. Zodra ze stoppen, schakelt de scène naar de hoogste versnelling. A-Ho’s werkelijke beproeving begon echter al lang geleden. Dat leer je pas veel later, als z’n vader zegt dat wanneer mensen hem vragen hoeveel zoons hij heeft, hij altijd antwoordt: één zoon. Daarmee bedoelt hij niet A-Ho maar zijn broer A-Hao, een geneeskundestudent en de oogappel van z’n vader. A-Ho wordt als een mislukking gezien. Zeker nu hij in de gevangenis zit. Ook al is de liefde van zijn moeder onvoorwaardelijk, die van zijn vader is dat duidelijk niet. Maar dit is niet eens de grootste tragedie die het gezin te verwerken krijgt.
Op papier misschien een melodramatische opzet. Maar de film is behalve luchtig ook opvallend rustig van toon. Er wordt erg goed geacteerd, door acteurs die allemaal een zesde zintuig lijken te hebben voor de melancholie van het moment en die ook voortdurend voelbaar maken. Thematisch beweegt de film zich rond vragen over vergeving, trots, ego, offers brengen en tweede kansen geven. Maar bovenal maakt A Sun de lastig te ontwarren kluwen zichtbaar van onze verhoudingen met nabije familie.