A Most Violent Year

Echt eerlijk is niemand

• Datum 15-01-2015
  • Gerelateerde Films A Most Violent Year
    J.C. Chandor
    01-01-2014

Net als in zijn debuut Margin Call onderzoekt J.C. Chandor met IFFR-slotfilm A Most Violent Year het grijze gebied tussen de zakenman en de crimineel. Het resultaat is een New Yorks filmepos dat Sidney Lumet in herinnering brengt.

Abel Morales (Oscar Isaac) lijkt een genadeloze gangster: streng, praat alleen wanneer nodig en is altijd op zijn hoede, alsof hij zich bewust is van elk potentieel gevaar. Bovendien draagt hij ook nog eens die typisch lange gangsterjas. Toch blijft Abel volhouden dat hij geen gangster is, maar een zakenman. In A Most Violent Year trekt regisseur en scenarist J.C. Chandor die claim echter in twijfel, als in 1981 (dat de boeken in ging als New Yorks meest gewelddadige jaar ooit) Abels olietransportbedrijf onder extreme druk komt te staan. Kan hij zijn onderneming redden zonder te vervallen in criminele praktijken?
Abels bedrijf krijgt het zwaar te verduren. Terwijl Abel op het punt staat een belangrijke deal te sluiten om de macht in de transportsector in handen te krijgen, worden zijn trucks op gewelddadige wijze gekaapt. Hij raakt inkomsten kwijt, zijn werknemers worden bang. Daarnaast wil de politie ook nog eens in zijn boeken gluren. Waar Michael Corleone in The Godfather onder zulke druk de concurrentie zou liquideren, gooit Abel, die niet zomaar Morales van achter heet, het over een andere boeg: hij praat zijn werknemers moed in, analyseert de situatie met zijn advocaat en sluit een extra hypotheek af om de kosten te dekken.
Denk overigens niet dat Abels acties vergeleken met die van Corleone een minder enerverende film opleveren. J.C. Chandor liet met zijn verassende debuut Margin Call al zien dat zelfs van de kantoorpanden van Wall Street een thriller te maken valt. Nu is zijn focus breder: A Most Violent Year laat zich het best beschrijven als een New Yorks epos in de stijl van Sidney Lumet. Alleen dan zonder Al Pacino, die in Dog Day Afternoon en Serpico speelde (twee van Lumets beste films). Nu hebben we Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis). Samen met Jessica Chastain (Abels temperamentvolle vrouw) zet hij een van de sterkere rollen van zijn carrière neer. Een scène waarin de politie een inval pleegt tijdens een kinderfeestje in huize Morales bevat een staaltje perfect acteerwerk, als Abels vrouw de politie afleidt en hij snel de boekhouding verstopt. Echt eerlijk is namelijk niemand in het New York van J.C. Chandor.

Hugo Emmerzael