Webfilm: Webby-genomineerde Art of Pho
Het Nederlandse Submarine maakt weer kans op de ‘Oscar’ van het internet, met een bewegende strip over een blauw-groen wezentje dat zich de kunst van het Pho koken probeert eigen te maken.
Valt Submarine nu wel in de prijzen? Voor het tweede jaar op rij zit de Nederlandse multimediaproducent tussen de nominaties voor de Webby Awards, die algemeen worden beschouwd als de Oscars van het internet. The Art of Pho, een bewegende interactieve strip, maakt kans in de categorieën motion graphics en online film en video. De futuristische documentaire Collapsus wist vorig jaar op een haar na niet te winnen. Op 1 mei weten we of het dit keer wel lukt.
Aan de kwaliteit zal het niet liggen, want The Art of Pho is een uitmuntende bewerking van Julian Hanshaws gelijknamige grafische novelle. De striptekeningen zijn zorgvuldig geanimeerd, zonder aan herkenbaarheid in te boeten voor de liefhebbers van het boek. Een team onder leiding van Lois van Baarle, die sterk afstudeerde met Trichrome Blue, ontleedde Hanshaws illustraties laagje voor laagje met behulp van een Photoshop-applicatie, om vervolgens animaties te kunnen creëren met dezelfde sobere, warmbloedige look-and-feel.
Deze stijl is geknipt voor het zoete, maar onsentimentele verhaal, over integratie, heimwee en verlangen. Melancholie op zijn Spinvis’, wat ook doorklinkt in de aangenaam mijmerende soundtrack. Hanshaw maakte zijn strip in 2010, na een reis door Vietnam. Daar at hij het liefst Pho, de nationale rundvlees-noedelsoep. Little Blue, een lichtblauw-groen wezentje met de neus van een varken en de kop van een hond, is een soort alter ego van Hanshaw. Hij raakt verzeild in Ho Chi Minhstad, waar hij op zoek moet naar een baantje, zich probeert aan te passen aan de lokale gebruiken en hopeloos verliefd wordt op een meisje, Sandy. En hij leert er Pho bereiden — waarbij wij hem helpen, door met muiskliks de ingrediënten op te vangen in een soepkom.
De interactieve mogelijkheden herinneren aan Hotel van Han Hoogerbrugge, eveneens uit Submarine’s stal. De ingrepen van de kijker veranderen het plot niet, ze stuwen deze juist voort. Je helpt Little Blue verder in zijn onbevangen ontdekkingstocht door deze vreemde wereld. Meestal met een enkele handeling, zoals de autosleutel in het contact draaien, soms met een heel spelletje, zoals eendenschieten op de kermis. De invloed is dus beperkt. Maar storen doet dat niet, omdat een oplichtend icoontje meteen duidelijk maakt waar je moet klikken, de onderbrekingen nooit te lang duren, en ze de onderdompeling subtiel versterken.
Duimen dus. Al was het maar omdat Submarine wel een steuntje in de rug kan gebruiken, nu de overheidssubsidie is ingetrokken.
Niels Bakker