Tiger Award voor Present.Perfect van Zhu Shengze

Special Jury Award voor Take Me Somewhere Nice van Ena Sendijarević

Present.Perfect

Gisterenavond zijn de prijzen van de 48ste editie van het International Film Festival Rotterdam uitgereikt. De hoofdprijs ging naar Present.Perfect van de Chinese filmmaker Zhu Shengze. Er werden verder nog elf andere prijzen uitgereikt. De Aziatische dominantie uit het verleden lijkt definitief voorbij. De winnaars komen van alle continenten.

Sinds het aantreden van Bero Beyer als directeur deelt het Rotterdamse filmfestival niet drie gelijkwaardige, kleinere prijzen uit in de hoofdcompetitie maar één grote. De Tiger Award, ter waarde van €40.000, is dit jaar gegaan naar Zhu Shengze, die haar film Present.Perfect geheel heeft uitgebouwd uit beelden van live streaming-kanalen die in China mateloos populair zijn. De jury noemde het collectieve portret van een generatie digital natives “een gedurfde film die on meevoert naar plekken waar we nooit geweest zijn, die mensen aan het licht brengt die gezien willen en moeten worden en die de filmtaal uitbreidt met een nieuwe grammatica door het gebruik van found footage uit het huidige millennium.”

De Special Jury Award werd uitgereikt aan Ena Sendijarević. De regisseur, met wie de Filmkrant afgelopen nog een interview publiceerde, kreeg een cheque ter waarde van €10.000 voor haar film Take Me Somewhere Nice.

Het Bright Future Main Programme, de competitie voor filmdebuten die tevens hun wereld- of international première beleven in Rotterdam, is gewonnen door A volta ao mundo quando tinhas 30 anos van de Portugese regisseur Aya Koretzky. Karin Cuyul kreeg een eervolle vermelding voor de Chileens/Braziliaanse productie Historia de mi nombre. Aan de prijs is een bedrag van €10.000 verbonden.

De jury van de VPRO Big Screen Award bestaat uit vijf ervaren festivalgangers en zij verkozen Transnistra van de Zweedse Anna Eborn tot winnaar. De film wordt na het festival uitgebracht in Nederlandse filmtheaters en wordt vertoond door de VPRO. Het bijbehorende bedrag van €30.000 is voor de helft bedoeld voor PR rondom de release en de andere helft gaat naar een volgend project van de filmmaker.

Traditiegetrouw mochten ook alle andere festivalbezoekers hun stem laten horen door middel van scheurkaartjes. De hoogste gemiddelde waardering werd gescoord door Capharnaüm van Nadine Labaki (Libanon). Zij kreeg de €10.000 die hoort bij de BankGiro Loterij Audience Award. De Hubert Bals Fund Audience Award, de tweede publieksprijs van het festival en bedoeld voor de hoogst gewaardeerde film die ook gesteund werd door het Hubert bals Fonds, ging naar La Flor (Parte 2) van Mariano Llinás (Argentinië). De derde en laatste publieksprijs, de Voices Short Award, ging naar Casa de Vidro van de Portugees Filipe Martins.

De vakjournalisten kozen dit jaar voor internationale coproducties. De internationale FIPRESCI Award werd toegekend aan End of Season van Elmar Imanov (Duitsland / Azerbeidzjan / Georgië). De Kring van Nederlandse Filmjournalisten koos voor Tarde para morir joven van Dominga Sotomayor (Chili / Brazilië / Argentinië / Nederland / Qatar).

De NETPAC Award voor de beste Aziatische wereldpremière op het festival ging naar Last Night I Saw You Smiling van Kavich Neang. De IFFR Youth Jury Award is gewonnen door Lazzaro felice van Alice Rohrwacher. En de Found Footage Award, die gesteund wordt door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, is toegekend aan Andrew Norman Wilson voor Kodak.

Vorige week zondag zijn al de Ammodo Tiger Short Awards uitgereikt. De winnaars zijn Freedom of Movement van Nina Fischer en Maroan el Sani, Wong Ping’s Fables 1 van Wong Ping en Ultramarine van Vincent Meessen.