SFF wakkert al tien jaar festi­val­koorts aan onder scholieren

Wat is leuker dan een filmfestival bezoeken? Je eigen filmfestival organiseren. Al tien jaar helpt het Scholieren Filmfestival tieners met het opzetten van hun eigen evenement: van marketingcampagne tot filmselectie en van randprogrammering tot kassadienst. Het stimuleert niet alleen filmliefde maar ook de ontwikkeling van logistieke, creatieve en organisatorische vaardigheden.

Op een Haagse middelbare school hebben ze net de taken onderling verdeeld. Scholieren in Leiden zijn al zover dat ze vijf titels hebben geselecteerd en werken aan de trailer voor hun festival. In Wassenaar hangen net de posters om leerlingen te werven voor het kernteam. Het eindresultaat is op alle drie de plekken hetzelfde: een filmfestival dat van A tot Z is bedacht en uitgevoerd door leerlingen, voor leerlingen.

“Het is een goede hands-on ervaring”, vindt Steffen Vogelezang, die als CKV-docent meerdere edities van het Scholieren Filmfestival meemaakte. “Scholieren leren praktische dingen die normaliter ontbreken op school. Sommige leerlingen gebruiken hun ervaringen voor profielwerkstukken. En omdat het organiseren van zo’n festival over de verschillende leerjaren en -lagen heen gaat, is het ook nog goed voor de sociale samenhang binnen een school.”

Het Scholieren Filmfestival begon in schooljaar 2013-2014 als spin-off van het Leiden International Film Festival (LIFF). “We koppelden het SFF aan workshops en gastlessen die we al verzorgden voor scholen in Leiden”, vertelt Nick Hortensius, LIFF-programmeur en directeur van het SFF. “Na een paar jaar zijn we uitgebreid naar Den Haag. En in 2018-2019 deden we met LUX een pilot in Nijmegen. We waren daarna klaar voor landelijke uitbreiding maar corona stak daar een stokje voor.”

Scholen die geïnteresseerd zijn in deelname, krijgen ondersteuning van een projectcoördinator. Die helpt de jeugdige festivalorganisatoren met praktische tips en contacten, wat meestal neerkomt op zeven of acht bijeenkomsten gedurende twee maanden. De invulling is geheel vrij en het laatste woord ligt altijd bij de scholieren zelf. “SFF is geen kleurplaat met themakeuzemenu of dertig titels waar je er vijf uit mag selecteren”, stelt Hortensius. “Soms is een klein zetje genoeg om zo’n groep leerlingen te laten gaan. En daar komen heel verrassende dingen uit. Zo hadden Haagse scholieren de film Den skyldige (2018) gekozen, over een noodhulpdeskmedewerker die een telefoontje krijgt van een gijzelaar. Voor de Q&A nodigden ze een politieagent uit om te praten over hoe realistisch de film is. Bij een andere school werd de vertoning van Whiplash gecombineerd met het optreden van een solodrummer. Allemaal dingen om het meer te maken dan een gewoon bioscoopbezoek.”

SFF wordt niet alleen verwelkomd door scholen, die hiermee invulling kunnen geven aan hun CKV-programma zonder het toch al overbelaste docentencorps nog meer werk te verschaffen. Ook filmtheaters zijn er blij mee. Het Scholieren Filmfestival wordt gehouden onder schooltijd, dus buiten de reguliere bezoektijden. “Bovendien maken leerlingen op laagdrempelige manier kennis met het fenomeen filmhuis”, stelt Hortensius. “En potentieel festivaltalent wordt aangeboord. Flink wat LIFF-collega’s hebben ooit deelgenomen aan het SFF.”

Claartje Goedhart is een van hen. Zij was stagiair bij het net afgesloten LIFF, maar werd de voorgaande twee jaar al klaargestoomd voor het echte werk. “In de vijfde deed ik voor het eerst mee aan het SFF, toen maakte ik de trailer. De tweede keer wisten we beter wat het inhield, een festival organiseren, en hebben we het ons meer eigen gemaakt. Omdat je als tiener zelden jezelf op het scherm ziet – zestienjarigen worden vaak gespeeld door dertigers – kozen we het thema ‘films to relate to’. Ons programma bestond uit Cinema Paradiso (1988), Scott Pilgrim vs the World (2010), The Perks of Being a Wallflower (2012) en But I’m a Cheerleader (1999) – een mooie mix van oude en nieuwe films.”

Na de LIFF-stage in haar tussenjaar wil Goedhart gaan studeren in Ierland – iets met film. “Mijn nummer 1 idee is een eigen film maken en daarmee op een festival staan. Maar iets anders in de filmindustrie lijkt me ook cool.”

Ondertussen gaat het SFF door. Vorig jaar is een pilot gedaan met een lagere school en uitbreiding naar het MBO is in ontwikkeling. Scholen in Amsterdam, Rotterdam, Amersfoort en Zetten hebben zich inmiddels aangesloten. Hortensius: “En het mooie is dat de scholen die erbij waren vanaf de eerste editie nog steeds meedoen. Voor alle leerlingen op die scholen, van eerste tot zesde klas, is het festival een vast onderdeel van het curriculum.”