Links – 1 juni 2011

  • Datum 01-06-2011
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Anatomie de l’enfer

She worked hard for the money!
Interview met Catherine Breillat die door eenvoudige geesten vaak gereduceerd wordt tot provocateur. Hoe interessant het oordeel van zulke critici ook is, de laatste jaren wordt Breillats leven beheerst door een heel andere kwestie. De regisseur beweert dat haar 650.000 euro afhandig is gemaakt door beroepsoplichter Christophe Thierry Rocancourt, wier leven Breillat wilde verfilmen. De naweeën van een hersenbloeding zorgden ervoor dat Breillat geen enkele herinnering heeft aan het tekenen van de cheque die haar ruïneerde. Senses of Cinema

Steve Coogan, pornokoning
the trip verschijnt de komende maand in de Nederlandse bioscopen maar Michael Winterbottom en Steve Coogan staan alweer klaar voor hun vierde project samen: de verfilming van het leven van de Britse pornokoning Paul Raymond die nu als werktitel heeft paul raymond’s wonderful world of erotica. Chortle

Het genie van Buster Keaton
The New York Review of Books
loopt leeg over het genie van de zwijgende clown. ‘Keaton took your average everyman and showed how majestically alone he was.NYReview

Wie? Christopher Plummer!
"Ik schreef [Terrence Malick] een woedende brief omdat ik [The New World] had gezien en er nauwelijks in voor kwam — hij had mijn rol aan stukken gesneden. Ik herinnerde me dat verhaal over Adrian Brody, die een hoofdrol had in the thin red line. Toen hij naar de première ging, bleek ie niet meer in de film te zitten." New York Magazine En nog veel meer Malick: video-essays over de films van de Gouden Palmwinnaar bij Moving Image Source.

Naar een theorie van de geanimeerde documentaire’
– Every film is a documentary. (Bill Nichols 2001)
– There is no such thing as documentary […]. (Trinh T. Minh-ha 1993)
Zo begint deze uitgebreide poging een theoretische context te breien voor de geanimeerde documentaire à la waltz with bashir. Wist u dat er al in 1918 een geanimeerde documentaire is gemaakt? the sinking of the lusitania van Winsor McCay. Film International

Slavoj Zizek
Altijd gezellig. Filosoof Slavoj Žižek praat met Paul Taylor (auteur van Žižek and The Media) over de moeilijkheid om filosofische ideeën over te brengen via moderne media. YouTube Voor een gesprek over het gebrek aan diepgang in massamedia is het wel behoorlijk oppervlakkig. Žižek noemt ergens tijdens zijn monoloog wel iets waanzinnigs. De Chinese minister van cultuur blijkt onlangs bepaald te hebben dat alles wat in films en tv-programma’s naar tijdreizen en alternatieve, parallelle tijden/werelden verwijst, verboden is. Met als reden dat zulke noties ‘frivoliteit introduceren in serieuze historische aangelegenheden’.

Vloeibare atmosferen: over de cinema van Wong Kar-wai
Fictief video-essay dat twee scènes uit Wong Kar-wai’s happy together en days of being wild als vertrekpunt neemt en vertelt over rouw, migratie, romantiek, hyper-specificiteit, fantasieën over Maggie Cheung en zo verder. Liquid Atmospheres

Er staan trouwens nieuwe edities van Reverse Shot en Bright Lights Film Journal online.

Critici versus academici (Rock on!)
Helder en plezant artikel van [criticus en schrijver] Chris Fujiwara in reactie op [filmwetenschapper] David Bordwells reductie van de filmkritiek tot ‘evaluatie en waardering’ van films. Fujiwara: "In reducing criticism to evaluation, Bordwell is performing a gesture that is characteristic of academics. I’ve had more than one exchange with film-studies professors or grad students in which, when it’s established that I care more about film criticism than about studying films in relation to culture and society, my interlocutor (no doubt relieved to be able to close the subject) concludes confidently that what I do, then, is "textual analysis." If I have difficulty accepting this label, it’s because I’m not sure that what’s in front of me on the screen, much less what I remember and contemplate later, is a text. A text is (1) a body of language: it is all of one material; but a film is not all of one material, and not all the materials it has can intelligibly be called "language"; (2) a body of language, determinable and anatomizable; but what mainly draws cinephiles to cinema may be the instability and evanescence of its forms, rather than anything that ever becomes solid; (3) something objective, but what interests many critics is the interplay of consciousnesses, different at different times, in the encounters between the film and the viewer, between the director and the various other elements acting in and on the film, between one viewer and another. Not an object, but a process, and not the process as an object, but the process as what the critic, too, is inside. This is neither "textual analysis" nor "evaluation." Mubi

Ronald Rovers