It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 25 januari 2014

  • Datum 25-01-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

We Are The Best!

IFFR sluit af met We Are The Best!. American Hustle winnaar bij SAG Awards, 12 Years a Slave en Gravity bij Producers Guild Awards. Blind geselecteerd voor Berlinale, Silent Ones voor Berlin Independent Film Festival en De laatkomer voor Books at Berlinale. Pathé vertoont slot van Breaking Bad. Bram Moszkowicz wordt stemacteur. Rutger Hauer denkt niet aan pensioen. Toscaanse bruiloft al voor première verkocht aan Zuid-Korea. En CineCity verwelkomt vijf miljoenste bezoeker.

De 2014-editie van het International Film Festival Rotterdam sluit af met de voorpremière van We Are The Best! van de Zweedse regisseur Lukas Moodysson. De nieuwste film van de maker van Fucking Åmål en Lilya 4-Ever is gebaseerd op een graphic novel geschreven door zijn vrouw. Het gaat over drie 13-jarige meisjes uit het Stockholm van begin jaren tachtig die een punkband willen beginnen. In nummers met titels als Brezhnev and Reagan, Fuck Off!! maken ze zich druk over de toestand in de wereld.

Bij de Golden Globes scoorde American Hustle met drie verzilverde nominaties al het beste van allemaal. En die lijn is doorgetrokken bij de SAG Awards, de prijzen uitgereikt door de filmacteursvakbond Screen Actors Guild. De film van David O. Russell ging aan de haal met de prijs voor beste film en voor beste cast. Van de andere titels die nog steeds in de running zijn voor de Oscars deed Dallas Buyers Club weer goede zaken. Matthew McConaughey werd onderscheiden als beste acteur en Jared Leto kreeg de prijs voor beste mannelijke bijrol. Steve McQueen’s 12 Years a Slave wist Lupita Nyong’o’s nominatie voor beste vrouwelijke bijrol te verzilveren. En Cate Blanchett werd gelauwerd als beste actrice voor haar rol in Blue Jasmine.

Behalve de acteurs reiken ook de Amerikaanse producers hun eigen prijzen uit. De Producers Guild Award voor beste filmproducent ging voor het eerst in het 25-jarige bestaan van de prijzen niet naar één maar naar twee films. American Hustle, Blue Jasmine, Her en The Wolf of Wall Street werden verslagen door Gravity en 12 Years a Slave. De prijs voor beste animatie ging naar Frozen. En We Steal Secrets: The Story of Wikileaks werd uitgeroepen tot beste documentaire. Net als de SAG Awards worden de Producers Guild Awards gezien als een goede indicatie voor de Oscars. Maar liefst zeventien keer kwam de winnaar van deze prijs ook als Oscar-winnaar uit de bus.

Aan de zes Nederlandse jeugdfilms die al geselecteerd waren voor de Berlinale kan nu ook nog Blind worden toegevoegd. De Noorse-Nederlandse coproductie van Eskil Vogt (producent Lemming Film) draait in het Panorama-programma. De wereldpremière vindt eerst nog plaats tijdens het Sundance Film Festival. Blind vertelt het verhaal van Ingrid, die net haar gezichtsvermogen heeft verloren en zich terugtrekt in haar appartement, waar ze ten prooi valt aan latente fantasieën en weggedrukte angsten.

In de schaduw van het grote, officiële filmfestival van Berlijn vindt gelijktijdig het Berlin Independent Film Festival (BIFF) plaats. En daarvoor is Silent Ones van Ricky Rijneke voor uitgenodigd. Het BIFF concentreert zich op eerste en tweede speelfilms van jonge makers. Het hoofdprogramma bestaat uit zestien speelfilms. Silent Ones werd vorig jaar genomineerd voor een Tiger Award in Rotterdam en reisde daarna langs festivals over de hele wereld.

Berlijn staat vanaf de tweede week van februari niet alleen in het teken van de film, maar ook — een beetje — in het teken van het boek. Books at Berlinale is een speciaal programma in het kader van de Berlinale Co-Production Market — de Berlijnse versie van de Rotterdamse Cinemart, zeg maar. Op 11 februari worden daar elf boeken met sterk filmpotentieel gepresenteerd. Eén daarvan is De laatkomer van de ook in Nederland hoogst populaire Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst. Eerder al werd Verhulsts De helaasheid der dingen verfilmd. En voor Problemski hotel uit 2009 bestaan inmiddels ook filmplannen.

Bingekijken is steeds minder vaak een exclusieve thuisactiviteit. Bioscopen hebben het potentieel van kwaliteitsseries ontdekt en organiseren met regelmaat marathonsessies. Het nieuwste initiatief op dit gebied: de integrale vertoning van de laatste afleveringen van Breaking Bad in vier Pathé theaters. Het gaat om het slot van het zesde, allerlaatste seizoen. Het evenement vindt op 15 februari plaats in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven — nog voordat deze acht afleveringen te zien zijn op tv of verkrijgbaar op dvd. Breaking Bad is veelvuldig bekroond, onder andere met zes Emmy Awards en twee Golden Globes.

Ervaring met reclamefilmpjes heeft hij al en cameraschuw was hij nooit. Logisch dus dat voormalig advocaat Bram Moszkowicz nu een stap neemt in de richting van een acteercarrière. Voor de 3D-animatiefilm Flits & het Magische Huis spreekt hij de stem in van Laurens, een gepensioneerde goochelaar. Ook de stemmen van Irene Moors, Jandino Asporaat en Patrick Martens zullen in de film te horen zijn.

Rutger Hauer heeft inmiddels zijn zeventigste verjaardag gevierd maar weet niet van ophouden. Binnenkort moet hij al aantreden voor de opnames van Kickback en het vierde deel van de Scorpion King-reeks. En dan is hij nu ook nog gecast voor een rol in de sciencefictionfilm Sights of Death. De film, waarin ook rollen zijn weggelegd voor Danny Glover, Daryl Hannah, Stephen Baldwin en Michael Madsen, speelt zich af in 2047, in een tijd waarin de wereld wordt overheerst door één centrale,. uiteraard autoritaire overheid. Hauer speelt een kolonel die verdacht wordt van coupplannen.

De officiële première moet nog plaatsvinden maar Toscaanse bruiloft is nu al een internationaal verkoopsucces. Op basis van enkel een korte trailer wist regisseur en producent Johan Nijenhuis de romantische komedie, die gezien wordt als het officieuze vervolg op Verliefd op Ibiza, te verkopen aan Zuid-Korea. Verliefd op Ibiza, die in Nederland goed was voor meer dan zevenhonderdduizend bezoekers, was ook in het Aziatische land een grote hit.

Bioscoop CineCity in Vlissingen heeft de vijf miljoenste bezoeker mogen verwelkomen. Vijftien jaar heeft het theater erover gedaan om dat aantal te halen; gemiddeld trok de bioscoop zo’n 330 duizend bezoekers per jaar. Binnenkort begint CineCity aan een verbouwing die een extra grote zaal moet opleveren.