It’s a wrap

En verder nog in het nieuws deze week

  • Datum 13-04-2019
  • Auteur Edo Dijksterhuis
  • Categorieēn Nieuws
  • Deel dit artikel

De dirigent

De dirigent ook naar China. Zombiefilm van Jim Jarmusch opent Cannes. Rotterdammers lezen live integraal scenario Amsterdamned. Oudere Disney-films schadelijk voor kinderziel. William Kentridge keert terug naar Eye. Vijfde Mees Kees-film in de maak. Sacha Polak en Ena Sendijarević maken internationale film. Final cut van Apocalypse Now in kader van veertigjarig jubileum. Pleidooi voor heffing op internationale streamingdiensten. Vlaams Audiovisueel Fonds te succesvol. Negende Star Wars-film voorlopig laatste. Vervolg voor Onze Jongens.

Na Prooi gaat nu ook De dirigent naar China. De film van Maria Peters is aangekocht door distributeur Teamer International en moet nog door de censorship- en quotaprocedure voordat hij in de bioscoop te zien is. De dirigent is in Nederland nog steeds in roulatie en heeft inmiddels 140.000 bezoekers getrokken. Naast China hebben ook Taiwan en Zuid-Korea de rechten gekocht.

The Dead Don’t Die, de nieuwe zombiefilm van Jim Jarmusch, is de openingsfilm van Cannes 2019. In de film spelen sterren mee als Bill Murray, Adam driver, Steve Buscemi en Chloe Sevigny. De 72ste editie van het filmfestival van Cannes gaat op 14 mei van start.

Alle rivaliteit over voetbal en de herkomst van de kapsalon worden even opzij gezet als overmorgen tijdens het Imagine Film Festival een cast van Rotterdammers live het integrale scenario leest van Amsterdamned. De regisseur van de horrorklassieker, Dick Maas, is bij het evenement aanwezig. De vertolking wordt gedaan door onder andere Susan Visser, Tim Haars en Imanuelle Grives.

Veel oudere Disney-films zijn schadelijk voor kinderen. Dat is de conclusie van onderzoek door de universiteit van East Anglia. Belle en het Beest zou huiselijk geweld promoten en Sneeuwwitje zou meisjes opzadelen met onrealistische verwachtingspatronen. Bovendien wordt de hoofdpersoon zomaar, zonder toestemming, gekust door de prins.

William Kentridge keert terug naar Eye. Vier jaar nadat hij zijn 10 Drawings for Projection (1989-2011) schonk aan het filmmuseum zijn ze weer te zien in Amsterdam. In de tentoonstellingsruimte is bovendien de filminstallatie O Sentimental Machine (2017) te zien, die historische opnamen bevat van de Russische revolutionair Leon Trotski. Kentridge is ‘associate artist’ van het Holland Festival, dat begint op 29 mei.

En dat is vijf. Mees Kees is niet te stoppen. Na vier eerdere films, die in totaal bijna 2,5 miljoen bezoekers trokken, is er een nieuwe film over de lagere school docent in de maak. Voor Mees Kees in de Wolken is Leendert de Ridder weer gecast voor de hoofdrol.

Sacha Polak (Dirty God) en Ena Sendijarević (Take Me Somewhere Nice) zijn geselecteerd om een filmplan op international leest te ontwikkelen in het kader van het Filmfonds-programma Talentontwikkeling in Internationale Context. Polak werkt met Marleen Slot van Viking Film aan All I ever wanted. Sendijarević ontwikkelt in samenwerking met Erik Glijnis en Leontine Petit van Lemming Film de speelfilm Flores.

Eind deze maand is-ie er: de final cut van Apocalypse Now. Regisseur Francis Ford Coppola heeft ter gelegenheid van het veertigjarige jubileum van de oorlogsklassieker een gemasterde versie in 4K gemaakt. De veranderingen zitten waarschijnlijk in verbeterd geluid en beeld want de speelduur blijft gewoon hetzelfde, 147 minuten. Dat is nog steeds zes minuten korter dan het origineel uit 1979 en bijna een uur korter dan de reduxversie die Coppola uitbracht in 2001.

Internationale streamingdiensten als Apple, Disney en Netflix moeten een heffing gaan betalen als het ligt aan GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld. Het geld dat een dergelijke belasting oplevert moet ten goede komen aan de Nederlandse media-industrie. In andere Europese landen, waaronder Noorwegen, Duitsland en Frankrijk, bestaat een dergelijke heffing al en zijn fondsen opgericht om het geld te verdelen.

Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) dreigt aan haar eigen succes ten onder te gaan. Dat schrijft het Belgische dagblad De Morgen. Vorig jaar was een goed jaar voor de Vlaamse film. Er werden 2,2 miljoen kaartjes verkocht – een stijging van een half miljoen vergeleken met het voorgaande jaar. Internationaal succes was er ook, bijvoorbeeld voor Girl. Maar die lijn kan waarschijnlijk niet worden voortgezet want het fonds is nu al door haar geld voor 2019 heen. De €17 miljoen die het VAF jaarlijks heeft te verdelen is al vergeven aan series als Red Light District (met Carice van Houten) en Vuurlinie. Intern schuiven met budgetten maakt nog een klein potje vrij voor september maar het fonds pleit voor een structurele subsidieverhoging met zo’n €12 miljoen. Dat bedrag zou van de overheid moeten komen maar ook uit heffingen aan buitenlandse streamingdiensten.

Star Wars: Episode IX, dat in december uitkomt, is voorlopig de laatste Star Wars-film. Dat zegt Disney-CEO Bob Iger. De studio wil zich meer gaan richten op het produceren van series voor haar nieuwe streamingplatform Disney+. De opbrengsten van de vorige film uit het Star Wars-universum bracht bovendien niet op wat de makers ervan verwacht hadden. Er volgen binnenkort nog wel twee live actionseries over Star Wars: The Mandalorian en een serie die draait om Cassian An dor, de hoofdrolspeler uit Rogue One: A Star Wars Story.

Never change a winning team. Johan Nijenhuis weet dat als geen ander. En dus maakt hij een vervolg op Onze Jongens (2016). De film over strippende klussers, een polderversie van The Full Monty, trok ruim 400.000 bezoekers. Nijenhuis probeert daar in 2020 overheen te gaan met Onze Jongens in Miami.