IDFA 2019: eerste titels, eregast Patricio Guzmán en eerbetoon D.A. Pennebaker

Heimat is a Space in Time

Over iets meer dan zeven weken begint IDFA 2019. Vanaf deze maand maakt het festival elke week een deel van de geselecteerde films bekend. Vandaag kwamen de eerste titels naar buiten. Plus de naam van eregast Patricio Guzmán en het programma dat eer betoont aan de onlangs overleden D.A. Pennebaker.

IDFA werkt dit jaar weer met focusprogramma’s. Een daarvan, It Still Hurts, gaat over de erfenis van de Tweede Wereldoorlog, die in 2020 driekwart eeuw geleden werd beëindigd. Dertien films tonen hoe de oorlog tot op de dag van vandaag doorwerkt in de politiek en persoonlijke levens. Dit programma bevat onder andere de première van Heimat is a Space in Time van Thomas Heise, The Euphoria of Being van Réka Szabó, Wrong Elements van Jonathan Littel en Of Land and Bread van Ehab Tarabieh, dat op IDFA zijn wereldpremière beleeft.

Het tweede bekendgemaakte focusprogramma is getiteld Re-releasing History en bestaat uit elf films die volledig zijn opgebouwd uit bestaand filmmateriaal. Er zitten erkende meesterwerken tussen van Andrei Ujica, Alina Marazzi en Peter Forgacs maar ook premières van David Shields (Marshawn Lynch: A History) en Sergei Loznitsa (State Funeral).

Binnen The Villain ligt de focus op onze collectieve fascinatie voor criminaliteit en het kwaad als inspiratiebron. Het programma bevat tien films. De klassiekers hier zijn: El Sicario Room 164 (Gianfranco Rosi, 2010), The Look of Silence (Joshua Oppenheimer, 2014), General Idi Amin: A Self Portrait (Barbet Schroeder, 1974), en A Moment of Innocence (Mohsen Makhmalbaf, 1996).

Patricio Guzmán, de regisseur met meer dan vijftig jaar staat van dienst, is dit jaar eregast. Het retrospectief van zijn werk bevat onder andere zijn The Battle of Chile-trilogie (1975-1979) waarmee Guzmán zich middenin het geweld van de Pinochet-staatsgreep begaf. De veteraan stelde voor het festival ook een top-10 persoonlijke favorieten samen. Daarin onder andere La Jetée van Chris Marker, The Sugar Curtain van zijn dochter Camila Guzmán Urzúa en Mother Dao, the Turtlelike van Vincent Monnikendam.

D.A. Pennebaker, die afgelopen zomer overleed op 94-jarige leeftijd, wordt geëerd net een speciaal programma, dat tevens is opgedragen aan zijn partner Chris Hegedus. Het miniretrospectief dat een idee geeft van hun invloedrijke oeuvre bestaat uit vier titels. Daybreak Express (153), Pennebakers eerste film, kan beschouwd worden als voorloper van de hedendaagse videoclip. Don’t Look Back (1967) was een van de eerste muziekdocumentaires. Town Bloody Hall (1979) is minder typerend voor Pennebakers oeuve maar geldt als vergeten pareltje. The War Room (1993), tenslotte, gunt ons een kijkje achter de schermen van de Clinton-campagne.