Deze Cannes-films komen naar Nederland
Cannes is een hoogtepunt op de internationale filmkalender maar bepaalt ook in hoge mate wat er het komende jaar te zien is in onze bioscopen. Hier doen Nederlandse distributeurs de meeste van hun inkopen. De Filmkrant maakte een rondje langs onafhankelijke distributeurs om te zien wat zij mee naar huis namen.
September Film spant de kroon met een lijst van dertien films die tijdens, vlak voor of vlak na Cannes zijn aangekocht. Meest in het oog springt The Seed of the Sacred Fig van Mahammad Rasoulof, de Iraanse filmmaker die onder dreiging van celstraf en zweepslagen zijn land moest ontvluchten en door velen werd getipt als winnaar van de Gouden Palm. Ook in de ‘big guns’-categorie: Megalopolis, de lang verwachte nieuwe film van Francis Ford Coppola. Van Coppola’s kleindochter Gia Coppola kocht September de rechten voor The Last Showgirl. En dan zijn er nog: All We Imagine as Light van Payal Kapadia, The Girl with the Needle van Magnus van Horn, Three Kilometres to the End of the World van Emanuel Parvu, Diamant Brut van Agathe Riedinger, My Sunshine van Hiroshi Okuyama, Blue Sun Palace van Constance Tsang, An Unfinished Film van Lou Ye, Stranger Eyes van Yeo Siew Hua, L’Histoire de Souleymane van Boris Lojkine en Die Herrlichkeit des Lebens van Georg Maas en Judith Kaufmann.
Cherry Pickers bemachtigde de rechten voor vijf films uit de officiële selectie van Cannes. Het gaat om het Corsicaanse maffiadrama Le Royaume van Julien Colonna, het IJslandse drama When the Light Breaks van Runar Runarsson en Ariane Labeds regiedebuut September Says, die allemaal draaiden in het UnCertain Regard-programma. Uit het Quinzaine-programma is Good One van India Donaldson aangekocht en de erotische thriller Motel Destino van Karim Aïnouz maakte onderdeel uit van de hoofdcompetitie.
Imagine Film Distribution keerde uit Cannes terug met drie nieuwe titels. Op het festival werd Grand Tour van Miguel Gomes – goed voor de prijs voor beste regie – aangekocht, plus Miséricorde van Alain Guiraudie en Les reines du drame van Alexis Langlois. Eerder had Imagine al de rechten verworven voor twee andere films die in Cannes in wereldpremière gingen en daar prijzen wonnen. The Damned van Roberto Minervini won de prijs voor beste regie en Ernest Cole: Lost and Found van Raoul Peck werd onderscheiden als beste documentaire.
Ook Cinéart brengt Cannes-prijswinnaars uit in Nederland. De distributeur wist – samen met streamingdienst MUBI – de Benelux-rechten te verwerven van Coralie Fargeats zwarte bodyhorror The Substance, die de prijs won voor beste scenario. Daarnaast kocht Cinéart Black Dog en Guan Hu, dat er met de hoofdprijs in de sectie Un Certain Regard vandoor ging en ook de Palm Dog Grand Jury Award won. Het lijstje wordt afgemaakt door Parthenope van Paolo Sorrentino.
Paradiso Filmed Entertainment wist de hand te leggen op Holy Cow van Louise Courvoisier, winnaar van de Un Certain Regard Youth Prize. Emilia Pérez van Jacques Audiard, winnaar van Jury Prize Cannes en de collectief door Selena Gomez, Karla Sofia Gascón, Zoe Saldaña en Adriana Paz gewonnen prijs voor beste actrice, wordt op 17 oktober door Paradiso uitgebracht. De distributeur kocht verder nog Caught by the Tides van Jia Zhangke, Le roman de Jim van Arnaud & Jean-Marie Larrieu en de openingsfilm Le deuxième acte van Quentin Dupieux.
Art Film kocht in Cannes Visiting Hours van Isabelle Huppert en Hafzia Herzi en de Italiaanse boekverfilming Confidenza van Daniele Luchetti, die eerder te zien was in de IFFR Big Screen Competition.
Periscoop kocht in de aanloop naar Cannes zeven films: A Boat in the Garden van Jean-François Laguionie, Black Box Diaries van Shiori Ito, Zombies: Hung Up on a Dream van Robert Swartzman, Kensuke’s Kingdom van Niel Boyle en Kirk Henry, Une Famille van Chritine Angote, Living Large van Kristina Dufková en Animal Tales of Christmas Magic van Camille Améras, Ceylan Beyoglu,Caroline Attia, Natalia Chernysheva, Harina Kishi en Olesya Shchukina. In Cannes zelf kocht Periscoop wat het zelf “de opvolger van The Velvet Queen” noemt: Whispering in the Woods van Mark Adlington.
Zowel Gusto Entertainment als Bantam Film keerden huiswaarts met drie nieuwe titels. Gusto kocht Kyuka: Before Summer’s End van Kostis Charamountanis, Les pistolets en plastique van Jean-Christophe Meurisse en Ni chaînes ni maîtres van Simon Moutaïrou. Bantam verwierf Flow van Gints Zilbalodis, Gaucho Gaucho van Michael Dweck & Gregory Kershaw, en Memoir of a Snail van Adam Elliot. Vedette, ten slotte, kwam thuis met de rechten voor Volveréis van Jonás Trueba.