Deze Cannes-films komen naar Nederland

It Was Just an Accident

Cannes is voor distributeurs het jachtterrein bij uitstek. Zij zorgen ervoor dat de hits, verrassingen en prijswinnaars van het Zuid-Franse festival later dit jaar ook te zien zijn in de Nederlandse bioscoop. We vroegen de onafhankelijke distributeurs naar hun vangst.

De winnaar van de Gouden Palm, It Was Just an Accident van Jafar Panahi, heeft al veel losgemaakt. Vanwege het verhaal over een verkeersongeluk dat leidt tot gevangenschap en marteling, waarin de Iraanse filmmaker zijn eigen ervaringen verwerkte. Maar ook vanwege de steunbetuigingen vanuit de Franse politiek die door Iran werden opgevat als inmenging in de soevereiniteit. Cinéart heeft er in ieder geval een titel mee binnengehaald die garant staat voor aandacht en discussie. De distributeur kocht ook de rechten voor Sirât van Oliver Laxe, La petite dernière van Hafsia Herzi en Connemara van Alex Lutz. Samen met Mubi werden bovendien The Mastermind van Kelly Reinchardt en Lynne Ramsay’s Die My Love aan de catalogus toegevoegd. Nog in postproductiefase maar al wel aangekocht: The Hen: A Feather’s Tale van György Pálfi.

Paradiso Filmed Entertainment kwam thuis met maar liefst tien films. Dreams van Michel Franco draaide eerder al in de competitie van de Berlinale, net als de thriller Mother’s Baby van Johanna Moder. Angels Egg is de re-release van de animéklassieker uit 1985 van Mamoru Oshii (Ghost in the Shell) terwijl Little Amélie de verfilming door Mailys Vallade en Liane-Cho Han is van de bestseller Amélie et la métaphysique des tube. Uit de Cannes-competitie kocht Paradiso Fuori van Mario Martone. En voormalig Gouden Palm-winnaar Mads Mikkelsen speelt een death row-chef in Ramin Bahrani’s Last Meals. Paradiso kocht vier titels die nog niet af zijn en zich soms zelfs pas in preproductie bevinden: West the Road van debutant Ita Fitzgerald, de komedie Fausse Note, de boekverfilming The Tasters over de voorproever van Hitler, en Léo Grandpetters komedie Deviens Génial.

Imagine kocht twee competitiefilms. Sound of Falling van Mascha Schilinski won de juryprijs en The Secret Agent van Mendonça Filho was goed voor de prijs voor beste acteur (Wagner Moura), beste regie en de Fipresci-prijs van de internationale filmkritiek. Uit het Quinzaine des cinéastes-programma werd Miroirs No. 3 van Christian Petzold meegenomen. Semaine de la Critique leverde Kika van Alexe Poukine op. Put Your Soul on Your Hand and Walk van Sepideh Farsi is afkomstig uit de ACID-sectie. En van de Cannes Première kocht Imagine de rechten van The Disappearance of Josef Mengele van Kirill Serebrennikov en The Love that Remains van Hlynu Pálmason.

September Film kocht dit jaar vooral titels uit het Quinzaine des Cinéastes-programma: The President’s Cake van Hasan Hadi, Kokuho van Lee Sang Il en Brand New Landscape van Yuiga Danzuka. Semaine de la Critique leverde Left Handed Girl van Shin Ching Tsou op en Un Certain Regard Love Me Tender van Anna Cazenave Cambet. Uit de officiële competitie ging Bi-Gans Resurrection mee naar huis.

De Cannes-score van Vedette beperkt zich tot twee titels: Un anno di scuola van Laura Samani en Amour Apocalypse van Anne Émond. Ook Bantam en Arti hielden het bescheiden. De eerstgenoemde distributeur beperkte zich tot Dandalion’s Odyssey van de Japanse maker Momoko Seto, dat in Cannes goed was voor een Fipresci award. Arti kocht Votamos van regisseur Santiago Requejo.

De Nederlandse low-budget film Bezuidenhout, over het geallieerde ‘vergisbombardement’ op Den Haag in 1943, wordt in de bioscoop uitgebracht door MCO. Deze distributeur kocht ook het historische drama Boudica: Queen of War, de sportkomedie Bulls, de survivalthriller Grizzly Night en de lgbtqia+ romkom Things Like This.

The Searchers heeft met negen titels een rijke oogst binnengehaald in Cannes. Het gaat om: The Rage van Paul Greengrass, Sirius van Lee Smith, Her Private Hell van Nicolas Winding Refn, Anxious People van Marc Forster, The Invite van Olivia Wilde, Photograph51 van Tom Hooper, Bunker van Florian Zeller, Seance on a Wet Afternoon van Tomas Alfredson en Urchin van Harris Dickinson.

Bij aanvang van het festival had Cherry Pickers al twee Cannes-titels in portefeuille: Album van Fatih Akin en Romería van Carla Simón. Tijdens het festival werd de competitiefilm Nouvelle Vague aangekocht, Rickard Linklaters liefdesverklaring aan À bout de souffle van Jean-Luc Godard. Uit het Un Certain Regard-programma afkomstig: L’inconnu de la grande arche van Stéphane Demoustier en Des preuves d’amour van Alice Douard. Verder kocht Cherry Pickers op projectbasis de nieuwe film van François Ozon, een bewerking van Albert Camus’ klassieke roman ’L’étranger.

Er waren ook nieuwe spelers actief in Cannes. Een daarvan, 18K, kocht meteen drie titels aan. Het gaat om Orwell: 2+2=5Dangerous Animals en Sorry, Baby. Niet beginnend maar wel binnenkort met een vestiging in Nederland is het Belgische O’Brother. Uit de competitie bemachtigden zij Alpha van Julia Ducournau. Ook in de officiële selectie maar buiten competitie draaide La femme la plus riche du monde van Thierry Klifa. Uit Un Certain Regard werd het speelfilmdebuut van Kristen Stewart aangekocht: The Chronology of Water. Ook de nieuwe film van Quentin Dupieux is aangekocht: L’ accident de piano.

De indrukwekkende aankopenlijst van Premiere TV Distribution, tenslotte, geeft aan hoe breed het aanbod is in Cannes. Het is een bonte verzameling horrorfilms, thrillers, actiespektakels en andere genrefilms. De volgende films worden door Premiere uitgebracht in Nederland: The Cure, Poison Pill, Kill Him ‘Till He’s Dead, Steppenwolf (winnaar van de BIFF Golden Raven Award), The Surrender, Bring the Law, Influencers, Night of the Reaper, Caged, Zombie Plance, Saccharine, Hunting Season, Slanted, Honey Bunch en The Mortuary Assistant.