Bart van der Put wint Louis Hartlooper Prijs 2023

Serie Beeldspraak bekroond

Bart van der Put in 1984. Foto: privé-collectie

Parool-criticus Bart van der Put won gisteravond op het NFF de Louis Hartlooper Prijs voor beste filmpublicatie van het jaar. Hij kreeg de prijs voor zijn reeks artikelen onder de noemer ‘Beeldspraak’.

“Een boeiende persoonlijke reis door decennia aan filmkennis”, noemde de jury de reeks Beeldspraak van Bart van der Put. De criticus voor het Parool ontving gisteren de Louis Hartlooper Prijs 2023 voor die reeks. De jury vervolgde: “Het is niet alleen zeer goed geschreven, met een subtiele en welkome persoonlijke noot, maar ook altijd een prachtige link naar de actualiteit. Het doet de lezer daadwerkelijk met een nieuwe blik naar film kijken.”

Van der Put, die kampt met een spierziekte, kon de prijs niet zelf in ontvangst nemen. In het dankwoord dat hij stuurde (voorgedragen door ondergetekende) noemde hij zich “ontroerd door de waardering voor mijn werk. Ik kreeg in de afgelopen dertig jaar als criticus soms lezerspost, maar dat waren meestal klachten. Ik was dom of blind. Beeldspraak maakt andere reacties los. Er wordt meestal gevraagd waar ik het allemaal vandaan haal. Uit het leven zelf dus.”

De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie werd voor de negentiende keer uitgereikt aan een persoon die zich met een publicatie verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur. De jury, samengesteld uit leden van diverse vakverenigingen uit de Nederlandse filmindustrie, bestond dit jaar uit Maarten Langelo (Netherlands Society of Cinematographers), Lineke van den Boezem (Netwerk Scenarioschrijvers), Sanne Rovers (Dutch Directors Guild), Digna Sinke en Erik Verkerk (beiden Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie).

Van der Put schrijft sinds 1995 voor het Parool, is daarnaast columnist voor Schokkend nieuws en was vanaf 1992 ook jarenlang verbonden aan Filmkrant. Dat zijn allereerste Filmkrant-artikel draaide om ‘exploitation film’, is typerend: Van der Put toonde zich telkens een scherp voorvechter voor genrecinema. Als de Videovorser scheidde Van der Put voor Filmkrant lange tijd het kaf van het koren in het aanbod op video en, later, dvd.