Amanda Kra­mer, Qiu Jiong­jiong en Yuasa Ma­saa­ki in focus op IFFR 2022

Give Me Pity!

De 51ste editie van het International Film Festival Rotterdam wijdt focusprogramma’s aan de Amerikaanse filmmaker Amanda Kramer, Qiu Jiongjiong uit China en de Japanse animator Yuasa Masaaki. Het festival maakte vandaag ook bekend dat de Thaise cinematograaf Sayombhu Mukdeeprom de winnaar is van de derde Robby Müller Award.

Het focusprogramma rondom Amanda Kramer omvat acht films uit de afgelopen zes jaar. Please Baby Please, waarin een keurig echtpaar seksueel ontwaakt na kennismaking met een bende woeste gangsters, en Give Me Pity!, een discodroom ondergedompeld in VHS-nostalgie, beleven hun wereldpremière in Rotterdam. Daarnaast zijn Bark, Intervene, Ladyworld, Paris Window, Requests en Sin Ultra te zien.

Van Qiu Jiongjiong wordt A New Old Play vertoond. De Chinese filmmaker kreeg voor dit semi-fictieve levensverhaal van een operaster tussen 1930 en 1980 de Special Jury Prize tijdens de 74ste editie van het festival van Locarno. Verder zijn te zien: Madame, The Moon Palace, My Mother’s Rahapsody, Ode to Joy en Portrait of Mr Huang. Aanvullend op het filmprogramma geeft de tentoonstelling Qui Jiongjiong: A Play with Paintings, Drawings and Manuscripts aan de hand van storyboards, schetsen en schilderijen inzicht in de werkwijze van de multi-getalenteerde filmmaker.

Het focusprogramma rond Yuasa Masaaki omvat drie titels. Naast Night is Short, Walk on Girl en Ride Your Wave wordt het laatste werk van de Japanse animator getoond: Inu-Oh, een anime-rockopera.

De Robby Müller Award voor ‘uitzonderlijke beeldmakers’ wordt in 2022 voor de derde keer uitgereikt. Winnaar is Sayombhu Mukdeeprom, die vooral bekend is van zijn samenwerking met Apichatpong Weerasethakul, wiens meest recente film Memoria op het festival te zien is. Hij werkte ook samen met Miguel Gomes (Arabian Nights) en Luca Guadagnino (Call Me By Your Name).

Het programma voor korte en middellange film is inmiddels ook rond. De films zijn ondergebracht in de secties Artists’Moving Image, Stories en Mid-Length. In de eerst genoemde sectie draait onder andere de wereldpremière van The Worm van Ed Atkins, de kunstenaar die in 2015 een overzichtstentoonstelling had in het Stedelijk Museum Amsterdam. What Dying Feels Like van Philip Ullman is onderdeel van Stories. Mid-Length bevat onder andere Spiegl van Vita Soul Wilmering en How to Improve the World van Nguyen Trinh Thi. De selectie omvat ook Short Profiles gewijd aan de Amerikaanse multidisciplinaire kunstenaar Stanya Kahn en tooth, een experimenteel kunstenaar die ‘performatieve extended cinema’ maakt, die tot nu toe vrijwel niet buiten Californië te zien zijn geweest.

IFFR 2022 vindt plaats van 26 januari tot en met 6 februari. CineMart en Rotterdam Lab, de onderdelen voor filmprofessionals, zullen online plaatsvinden. Over de vorm die de rest van het festival aanneemt, wordt later besloten. “Tijdens onze persconferentie op vrijdag 7 januari delen we meer over hoe we ons festival aanpassen aan de omstandigheden”, zegt Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic in een persbericht. “Ondanks de voortdurende uitdagingen blijven we werken aan een opwindend programma voor alle filmliefhebbers.”