Cinekid Industry Forum 2019 (1)
Nederlandse jeugdfilms steken de grens over
Op het Cinekid Industry Forum komt de internationale kinderfilmindustrie bij elkaar. Een mooie gelegenheid om te zien hoe Nederlandse juegdfilms en -series de wijde wereld ingaan.
Wist u dat Mischa Kamps hartveroverende Het paard van Sinterklaas inmiddels is verkocht aan meer dan zeventig landen, waaronder Iran? Dat opbeurende weetje verneem ik wanneer ik tijdens het Cinekid Industry Forum aan de tafel zit bij Xiaojuan Zhou van Attraction Distribution. Deze Canadese sales agent heeft veel Nederlandse jeugdtitels in het pakket.
Tijdens dit Forum doen de filmprofessionals die Cinekid bezoeken de ronde langs twaalf tafels. Een veertigtal creatieve werkers in de kinderfilmsector snijdt daar een groot aantal thema’s aan, geeft inzicht in de praktijk en gaat met de bezoekers in gesprek. Dat varieert van onderwerpen rond gender en diversiteit tot marketing en de digitale speeltuin. Terwijl films uit de hele wereld naar Cinekid komen, is dit ook een mooie gelegenheid om te zien hoe Nederlandse jeugdfilms en -series de wereld ingaan.
Twee andere succesvolle voorbeelden die Xiaojuan noemt zijn het publieksvriendelijke Dikkertje Dap, en het meer arthouse-gerichte Kauwboy. De eerste is de grens overgestoken naar onder andere België, Duitsland, Frankrijk en Taiwan. Kers op de taart is dat China de bioscooprechten kocht, al laat uitbreng nog even op zich wachten. Ook het in Berlijn en op veel andere festivals bekroonde Kauwboy van Boudewijn Koole werd in diverse, voornamelijk Europese landen uitgebracht.
Tot zover oud nieuws, al bevestigt het wat we diverse kanten horen, namelijk dat de Nederlande jeugdfilm een goede reputatie heeft. Daarbij speelt ongetwijfeld mee dat de films het kind serieus nemen, plus originaliteit en een zekere vrijmoedigheid – al moet dat laatste niet al te ver gaan. Aardig in dit verband om twee recente titels te vergelijken: de bioscoopfilm Mijn bijzonder rare week met Tess en de VPRO-jeugdserie Zeven kleine criminelen.
Tess alom geliefd
Producent Joram Willink doet aan een van de Forum-tafels een boekje open over de marketing van Tess, zowel in eigen land als gericht op het buitenland. Twee heel verschillende campagnes, ieder met een eigen posterbeeld. Om het Nederlandse publiek warm te maken werd een creatieve campagne bedacht, variërend van mikken op toeristen die de boot naar Terschelling namen tot vlogs van de jonge hoofdrolspelers. En uiteraard veel meer. Toch kampte Tess, net als veel andere jeugdfilms, met het probleem dat deze sector in de media veel minder aandacht – free publicity, in marketingtermen – krijgt dan films voor volwassenen. Bijvoorbeeld: aanschuiven bij De wereld draait door was een grote wens, maar is niet gelukt. De uitbreng in de zomer, op 3 juli, was een bewuste keus om het gedrang rond de herfsvakantie te vermijden, maar ook een keus met voor- en nadelen.
Op dit moment staat de teller op ongeveer 23.000 bezoekers, iets minder dan het streefgetal van 25.000. Dat had voor zo’n mooie en aansprekende film veel meer mogen zijn. Willink verklaart desgevraagd dat hij niet ontevreden is. Hij hoopt ook dat Tess nog lang her en der te zien zal zijn. Het buitenlandse avontuur begon intussen al ruim voor de Nederlandse uitbreng, namelijk met de selectie voor het festival van Berlijn. Tess kreegt daar een speciale vermelding in de jeugdcompetitie. Dat vertoning in Berlijn was het startpunt van de op vertegenwoordigers van industrie en pers gerichte campagne, inclusief een andere, op volwassenen gerichte clip en poster.
Ook op de Berlinale is het voor de jeugdsectie lastiger om veel media-aandacht te krijgen, maar mooie recencies in Variety en Screen International, plus de uitverkiezing door Variety van regisseur Steven Wouterlood als een van de ‘10 directors to watch‘, gaven de zaak een flinke versnelling. Inmiddels is Tess verkocht voor uitbreng in twaalf landen, waaronder Noorwegen, Frankrijk, Taiwan, België, Japan en Duitsland. Ook het aantal prijzen op festivals groeit gestaag, al zegt dat betrekkelijk weinig over de kansen op buitenlandse distributie. Prijzen winnen en aankoop voor distributie zijn twee verschillende werelden, zoals Willink en ook anderen uit de sales-sector mij bevestigen.
Gefronste wenkbrauwen
Loopt het nu ook zo vlot met de gedurfde serie Zeven kleine criminelen van Rob Lücker? Niet bepaald, vertelt Pupkin-producent Nathalie van der Burg aan tafel 5. Want zeven kids die een bank beroven om de oma van een van hen uit de nood te helpen doet bij buitenlandse zenders toch de nodige wenkbrauwen fronsen.
Het project is bewust gemaakt voor de doelgroep van jongens van 9 tot 12, een groep die lastig te bereiken is. Vandaar dat de boodschap ‘vriendschap is belangrijker dan geld’ arriveert in een opwindende verpakking met sappig taalgebruik. De regisseur spoorde de jonge acteurs aan alles te geven, om na een paar intense takes te zeggen: “Oké, en nu nog eentje voor de omroep.” Dus iets minder confronterend, maar wel met de lading die ze al te pakken hadden.
Afgesproken was bijvoorbeeld dat vloeken mag, maar niet met God of ziektes. Ondanks het feit dat voor het buitenland een aparte, wat minder rauwe montage is gemaakt, is de serie tot nu toe alleen aan Arte verkocht. Canal+ haakte af. Zeven kleine criminelen zoekt inhoudelijk de grens op, en steekt die in de echte wereld daarom minder makkelijk over. Een tafelgenoot uit Kroatië merkt op dat dit in zijn land beslist niet zal kunnen, in ieder geval niet voor elf uur ’s avonds.
Een tikkeltje tegendraadse serie die juist wel heel vlot de grens oversteekt, en die door iedereen wordt genoemd, is De regels van Floor. De grappige belevenissen van een eigenwijs en niet zo braaf meisje dat op heel eigen wijze de wereld verkent blijkt moeiteloos aan te spreken. In ieder geval in de omringende landen en Scandinavië. Zuid-Europa ligt al iets lastiger, meldt Pim van Collem van Dutch Features aan de telefoon. Hij is de sales agent voor Floor en noemt het zijn vlaggenschip, maar China ziet hij er zeker niet voor vallen. Zelfs in Duitsland was er toch een probleempje met de aflevering waarin een drol figureert. Die is daar niet uitgezonden. Wat vervolgens weer protesten opleverde van kijkers. Heerlijk.