Cannes 2016: Blog 4

De nieuwe nomaden

American Honey

Andrea Arnolds American Honey is een bitterzoet panorama Americana, een On the Road voor Amerika vandaag. Plus: IFFR en NFF lanceren nieuw coproductieplatform Boost NL.

Andrea Arnolds American Honey is een zwoele, bitterzoete On the Road voor Amerika vandaag. Een panorama Americana langs trailerparks en truckstops, waar olie en meth hun eigen wisselkoersen hebben, met vingerwijzingen naar Lord of the Flies. Arnold brengt het verhaal met dezelfde flow als haar Brontë-verfilming Wuthering Heights uit 2011, al is het met minder stormen, meer dialogen en met de snelheid en het ritme van onze tijd.

Het begint langs de kant van de weg, want waar anders? De negentienjarige Star probeert een lift te krijgen, maar niemand stopt. Een busje rijdt voorbij, ze vangt de blik van een jongen. Later blijkt dat Jake te zijn (Shia LaBeouf), die haar bij een groep rondreizende tijdschriftverkopers haalt. Allemaal jong, zonder ouders, zonder thuis. De groep is hun familie. Wie te weinig verkoopt wordt eerst gewaarschuwd, dan geslagen – al legt Arnold weinig nadruk op die praktijk – en uiteindelijk achtergelaten.

Waar ze heen gaan, doet er niet toe. Ze gaan waar geld te verdienen is, al benadrukt Arnold met haar keuze voor het verkopen van tijdschriften wel ergens de hopeloosheid van de hele onderneming. Als iemand de moeite neemt om te vragen waar ze van dromen, dan is het van een eigen plek.

Tussen de overnachtingen in motels speelt de film zich voornamelijk af in het busje waarmee de groep zich verplaatst, hun tijdelijke thuis voor altijd, waardoor de film ondanks alle vergezichten een claustrofobische indruk maakt. Mooie keuze van Arnold, want zo voel je dat die vrijheid waar men het daar zo graag over heeft niet voor deze kids is weggelegd. Ze leven van klus naar klus. Elke dag weer moeten  genoeg abonnementen verkocht worden, anders is het: weg familie. En zijn ze weer alleen. Dit zijn de nieuwe nomaden van de grote Amerikaanse woestijn.

Het Rotterdamse en het Nederlandse filmfestival lanceren samen een nieuw coproductie-platform, meldt vakblad Screen. Daarvoor gaan de Rotterdamse Cinemart en Holland Film Meeting samenwerken onder de vlag Boost NL, dat internationaal financiering zal zoeken voor projecten die al op Cinemart gepresenteerd zijn, al ondersteund worden door het Hubert Bals Fonds en voor Nederlandse projecten die al in ontwikkeling zijn. Maar het gaat nadrukkelijk niet alleen om financiering. Ook advisering, business planning en hulp bij creatieve beslissingen behoren tot de mogelijkheden. Boost NL kent volgens Screen drie fasen, waarvan de eerste van start gaat tijdens de Holland Film Meeting  op 22-25 september 2016. Een maand later volgt een tweede sessie, in januari 2017 tijdens Cinemart de derde. IFFR-directeur Bero Beyer meldt dat het programma onder andere “meer gestructureerd talenten wil ontwikkelen”, want “dat doen we niet goed genoeg.”