Bero Beyer

IFFR's nieuwe nummer 1

  • Datum 03-06-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Producent Beyer bezig met de ‘making of’ op de set van Atlantic. (foto Stephanie Kulbach)

Bero Beyer is vanaf 1 augustus de nieuwe algemeen en artistiek directeur van het International Film Festival Rotterdam. Tot die tijd geeft hij geen interviews, dus vroegen we aan anderen: wie is Bero Beyer?

Door Edo Dijksterhuis | Ronald Rovers

Of hij praat makkelijk, of hij kende zijn speech van buiten. Hoe dan ook was Bero Beyers (45) eerste publieke optreden een verademing naast de soms stroeve presentatie van Nederlanders in internationale functies. In Cannes presenteerde de nieuwe directeur van het Rotterdams filmfestival zich ontspannen aan de gasten van de jaarlijkse receptie van het IFFR. Een koerswijziging wilde Beyer nog niet op tafel leggen. Hij zei de komende weken te willen gebruiken om naar ideeën en visies van anderen te luisteren en te kijken hoe die aansluiten op zijn eigen ideeën voor de toekomst van het festival. Dat betekende ook: geen interviews, tot zijn officiële aantreden op 1 augustus. Dus vroegen we anderen: wie is Bero Beyer?

Hanny Abu Assad regisseur Omar, Paradise Now
"Hij was tien jaar geleden als coscenarist en producent verbonden aan Paradise Now en loste tijdens de opnamen in Israël met kalmte en ratio hele lastige situaties op. Iemand als Bero is tegenwoordig lastig te vinden. Veel mensen zijn geneigd verantwoordelijkheden af te schuiven. Hij niet. Plus: hij houdt van goeie films. Waar ze ook vandaan komen. Een tip? Het is belangrijk voor Rotterdam om meer Nederlandse films te vertonen. Laatst was ik op een festival in Oslo. Dan ga ik Noorse films kijken die ik nergens anders te zien krijg. Zo zou Rotterdam ook Nederlandse films moeten vertonen die internationale gasten anders niet te zien krijgen."

Sandra den Hamer directeur filmmuseum EYE
"Ik ken Bero uit mijn eigen tijd in Rotterdam. Hij werkte als productieleider voor de eerste editie van Exploding Cinema, het programma over de grensgebieden van film. Hij is een goede teamspeler, iets wat hij later ook heeft bewezen als producent. Maar zijn grootste kwaliteit is z’n passie voor film. In zijn maiden speech in Cannes, waar hij echt liep te stralen, liet hij zich kennen als een liefhebber. Hij past dus goed bij het IFFR, dat zich altijd heeft gepresenteerd als een festival voor makers. De keuze voor hem als directeur is een cinefiele. Zijn grootste uitdaging zal zijn om het festival weer internationaal onderscheidend te maken."

Roberto Olla executive director Europees coproductiefonds Eurimages
"Ongelofelijk makkelijk in de omgang en praktisch ingesteld. Goeie houding, zelfs als er lastige besluiten moeten worden genomen. Neemt zichzelf gelukkig ook niet te serieus, want daar zijn er al genoeg van. Of het festival niet beter een markant figuur van het kaliber Marco Müller had kunnen aanstellen? Kijk, ik hou van Müller, maar zo iemand levert meer controverse op. In vergelijking houdt Bero misschien minder van de spotlights, maar binnen de industrie heeft hij een hele sterke reputatie. Hij heeft een goeie smaak en een goeie neus voor talent. Het zou me verbazen als iemand iets negatiefs over Bero zou zeggen."

Gerard Huisman distributeur Contact Film
"Het is mooi dat Bero open staat voor nieuwe ideeën uit de filmwereld, maar dat geldt voor elke nieuwe directeur. Uiteindelijk krijgt ook hij te maken met een zakelijk directeur en een bestuur die misschien toch weer andere wensen hebben. Zo wil ik nog steeds graag in gesprek over het eerlijk honoreren van festivalfilms die al bij een distributeur zitten. Die kwestie speelt al jaren. Wat Bero persoonlijk betreft: hij is open, hij is iemand die echt kan luisteren. Nieuwsgierig ook, denk ik. En hij heeft humor. Maar ik blijf altijd sceptisch. Geen woorden maar daden wil ik zien."

Nelleke Driessen managing director/sales agent Fortissimo
"We hebben afgelopen jaar vooral samengewerkt aan de internationale release van Atlantic. van Jan-Willem Van Ewijk. Ik denk dat het voor het IFFR heel goed is dat Bero breed georiënteerd is. En het is belangrijk dat hij nu aan het inventariseren is wat men internationaal van Rotterdam vindt. Waarom een aantal filmkopers de laatste jaren niet meer komt. Want daar heeft de afgelopen jaren een verschuiving plaatsgevonden."

Doreen Boonekamp directeur Nederlands Filmfonds
"Bero Beyer is positief, energiek, gedreven en collegiaal, heeft een grote kennis van film, de juiste nieuwsgierigheid en een interessant netwerk. Zijn baan als consulent speelfilm bij het Filmfonds heeft hij met een heldere visie ingevuld. Sinds 2013 heeft hij ruim 270 projectaanvragen van constructieve feedback voorzien. Ik heb hem leren kennen als iemand die gedachten en ideeën snel kan vertalen naar een praktisch haalbaar niveau."

Willemien van Aalst directeur Nederlands Film Festival
"Ik ken Bero uit de wandelgangen als een aimabele man, een echte verbinder en deskundige professional. Door zijn werk heeft hij een wereldwijd netwerk dat hem zeker zal helpen in zijn nieuwe baan. Zijn ervaring als producent zal hem van pas komen omdat hij weet wat er in de praktijk komt kijken bij het maken van films. Hij kan zich verplaatsen in de filmmaker en dat is een pre."

Joop Mulder directeur Oerol-festival
"Bero is bij Oerol eind jaren negentig begonnen als productieassistent; ik heb hem zelf aangenomen. Dat ging zo goed dat toen de toenmalige productieleider vertrok, hij zo het stokje kon overnemen. Hij is goed in sociale contacten, kon het goed vinden met de eilanders. Hij heeft hier zelfs zijn vrouw ontmoet, die van Terschelling is. We zien elkaar zeker nog twee keer per jaar als hij zijn schoonfamilie komt bezoeken. Ik hoop dat hij het experimentele karakter en de veelzijdigheid van het Oerol-festival meeneemt naar Rotterdam."