Focus: Taiwan New Wave: Lives Less Ordinary

The Time to Live and the Time to Die

Ogenschijnlijk uit het niets dient zich soms een groep geweldige filmmakers aan. In de jaren tachtig gebeurde dat met een nieuwe generatie Taiwanese filmmakers. Kino in Rotterdam vliegt onder de titel Taiwan New Wave: Lives Less Ordinary met negen films terug naar die opwindende tijd.

Treurig nieuws vorig jaar: Hou Hsiao-hsien zal geen nieuwe film meer maken, want de 76-jarige grootmeester van de Taiwanese New Wave lijdt aan alzheimer. Een troost is zijn geweldige oeuvre, zodat hij niet zal worden vergeten.

Hou was het boegbeeld en de spil van de Taiwanese New Wave. De stroming ontstond in de jaren tachtig toen Taiwan van een dictatoriaal geregeerde staat langzaam veranderde in een democratisch bestel. Jonge filmmakers grepen de toenemende vrijheid aan om in hun films de Taiwanese recente geschiedenis en identiteit kritisch onder de loep te nemen.

Hou deed dat met realistische films over alledaagse mensen, die moeten laveren tussen tussen ideologische en politieke kampen. Kino vertoont naast zijn internationale doorbraakfilm The Boys From Fengkuei (1983) de meesterwerken The Time to Live and the Time to Die (1985) en Dust in the Wind (1986). Een onbekende film in het programma is Growing Up (1983), een door Hou’s vaste cameraman Chen Kun-hou geregisseerde coming-of-age film.

Met Hou brak de Taiwanese New Wave internationaal door, maar strikt genomen was de omnibusfilm In Our Time (1982) de eerste uiting van wat een stroming ging worden. De film, ook in Kino te zien, bestaat uit vier korte films, van onder andere Edward Yang. Yang is naast Hou de tweede Taiwanese filmgrootheid. Van hem zijn twee films te zien: Taipei Story (1985), over een stel dat gevangen zit tussen traditie en moderniteit, en het geweldige familie-epos Yi yi (2000).

De derde grootheid is de in Maleisië geboren, maar in Taiwan wonende Tsai Ming-liang. Kino vertoont zijn doorbraakfilm Rebels of the Neon God (1992), over van de consumptiemaatschappij vervreemde jongeren. Een aparte plek neemt Ang Lee in, die als Taiwanese filmmaker met onder andere Brokeback Mountain (2005) een succesvolle overstap maakte naar Hollywood. Van hem is Eat Drink Man Woman (1994) te zien, over de perikelen van het gezin van een chefkok in Taipei met drie dochters. Negen Taiwanese films, negen keer het besef wat cinema ook kan zijn.


Taiwan New Wave: Lives Less Ordinary | 20 april t/m 13 juni 2024 | Kino, Rotterdam