Focus: Spanish Film Festival online

Las niñas

Het Spanish Film Festival zou in drie steden plaatsvinden, maar na de start van het festival in Amsterdam werden door de bioscoopsluiting de edities in Den Haag en Rotterdam afgeblazen. Geen live-vertoningen meer, maar wel kunnen Cineville-leden tot 17 november de zeven films uit het hart van het festival online zien.

Vooruitzien is regeren. De organisatoren van het Spanish Film Festival wisten van tevoren uiteraard niet dat tijdens het festival de bioscopen en filmtheaters twee weken dicht zouden gaan. Zwaar pech, maar misschien hadden ze een vooruitziende blik, want zeven films, bijna allemaal Nederlandse premières, zouden sowieso ook online (bij Vitamine Cineville) te zien zijn. Vier van de zeven films zijn door vrouwen gemaakt en dat is wel eens anders op festivals. De films op een rij.

La inocència

In La inocència, de debuutfilm van Lucía Alemany, houdt een tiener in een roddelziek dorp haar zomerliefde verborgen, wat niet zonder gevolgen blijft. Laia Marull, die de tiener speelt, won de Goya Award (het Spaanse Gouden Kalf) voor beste nieuwe acteertalent. La hija de un ladrón, het speelfilmdebuut van Belén Funes, is een sociaal-realistisch drama over een begin twintiger met een baby, die verlaten is door haar vriend en een ingewikkelde relatie heeft met haar vader, een ex-gedetineerde. Hoe overeind te blijven in alle ellende? Funes won de Goya Award voor beste debuterende regisseur en Greta Fernández, die de jonge moeder speelt, de prijs voor beste acteerdebuut op het filmfestival van San Sebastian.

Intemperie van Benito Zambrano is een in de stijl van de western gedraaid drama over een jochie dat op zoek naar vrijheid wegvlucht van het naoorlogse verarmde Spaanse platteland en steun vindt bij een schaapherder. In Las niñas, het speelfilmdebuut van Pilar Palomero, worstelt een elfjarige op een nonnenschool met de strike regels en haar verlangen naar vrijheid.

La isla de las mentiras

In het kidnapdrama Black Beach (Esteban Crespo) krijgt een kille zakenman het verzoek om te bemiddelen als in Afrika een Amerikaanse ingenieur in de olie-industrie is ontvoerd. De man moet kiezen tussen zijn ziel en de duivel. Wat is voor hem belangrijker: het redden van een mens of het afsluiten van een miljoenencontract? La isla de las mentiras, de tweede film van Paula Cons, is vrijelijk gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis. In 1921 zonk voor een eilandje voor de kust van Galicië een schip dat met tweehonderdzestig Spaanse emigranten aan boord op weg was naar Argentinië. Op het eiland waren op dat moment geen mannen, maar drie vrouwen roeiden naar het zinkende schip en redden vijftig passagiers. Een mooi historisch heldenverhaal, maar een Argentijnse journalist ontdekt dat er ook verborgen zaken speelden waarover men zwijgt op het eilandje.

The Death of Antonio Sánchez Lomas van de Nederlands-Spaanse Ramon Gieling en zijn zoon Salvador tenslotte is een documentaire over het nog steeds doorwerkende trauma in een Spaans dorpje rond het doodschieten door de Guardia Civil in 1952 van een dorpsbewoner die zich tegen het Franco-regime verzette. ‘Een geïnspireerde en betrokken documentaire’, oordeelde recensent Leo Bankersen vorige maand in de Filmkrant.

Wie denkt dat de Spaanse cinema alleen uit het werk van Pedro Almodóvar bestaat, weet beter na het zien van deze zeven films.


Spanish Film Festival online, tot en met 17 november via Vitamine Cineville.