Focus: Porno-nostalgie
Emmanuelle
Er was een tijd dat men dacht dat filmporno de mensheid zou bevrijden van alle remmingen en repressie. De hele wereld een seksueel paradijs en alles zou goed komen. Inderdaad: zoiets kon alleen gedacht worden in de jaren zeventig toen men ook verwachtte dat porno de overstap zou maken naar de mainstreamcinema. Even leek het daarop met de pornofilm Deep Throat (1972), want die draaide in gewone bioscopen en werd openlijk bezocht door beroemdheden als Martin Scorsese, Truman Capote en Jack Nicholson.
Dat Linda Lovelace, de pornoster in Deep Throat, later een boekje opendeed over misbruik was een domper op de feestvreugde. Deep Throat was ook in Nederland te zien, evenals andere buitenlandse pornofilms. Pornofilms van Nederlandse makelij waren zeldzaam, maar er was één succesvolle Nederlandse maker: Willem van Batenburg. Hij was in het dagelijks leven bedrijfsleider van een Utrechtse bioscoop, maar maakte vanaf eind jaren zestig korte pornofilmpjes, waarin seks was ingebed in een verhaaltje. In 1982 had Van Batenburg een groot succes met de lange pornofilm Pruimenbloesem, dat net als Deep Throat in de gewone bioscoop draaide. De film, waarin een nymfomane in de bloesemrijke Betuwe hetero- en lesbische avonturen beleeft, trok tweehonderdduizend (!) bezoekers. Niet iedereen was er blij mee: feministen gooiden verfbommetjes tegen Van Batenburgs bioscoop ("porno is de theorie, verkrachting de praktijk") en in de talkshow van Sonja Barend liepen de emoties hoog op.
Op 18 juli kan in Kriterion iedereen nog eens zien waarover men zich 35 jaar geleden in allerlei opzichten opwond. Na de vertoning van Pruimenbloesem is er een Q&A met Van Batenburg. Daarna staan er korte films van Erika Lust, een maakster van niet-platte porno ("Let’s make a porno, but let’s make it different") op het programma. De avond besluit met een vertoning van Emmanuelle (1974), waarin Sylvia Kristel in Bangkok in seksuele avonturen belandt.