Focus: De kunst van diefstal en overvallen

The Silent Partner

Hoe inventiever de overval, hoe leuker de heist-film. Kino in Rotterdam toont in het programma The Art of the Heist tot eind januari hoogtepunten uit het genre.

Het is misschien niet de belangrijkste zorg in deze tijd, maar toch: hoe ziet de toekomst van de heist-film eruit? Kino stelt de vraag impliciet in de toelichting op het programma The Art of the Heist. Waar criminelen er vroeger met de poet vandoor gingen via spectaculaire treinovervallen, het graven van tunnels of geruisloze inbraken, doen ze dat nu via computerfraude. Probeer daar maar eens een spannende film over te maken. Hoe adembenemend is een criminele nerd achter een computerscherm?

Gevreesd moet worden dat de heist-film snel in de nostalgiecategorie belandt. Of misschien ligt hij er al. In elk geval kunnen we in Kino naar hoogtepunten uit het genre. Tot eind januari staan er tien op het programma. Dit weekend opent het programma met een ambitieuze openingszet: een vertoning op 35mm van Michael Manns moderne misdaadklassieker Heat (1995) wordt gevolgd door Stanley Kubricks film noir The Killing (1956).

In het programma verder een drietal moderne klassiekers: Bound (1996), de debuutfilm van de Wachowski’s, Nine Queens (Fabían Bielinski, 2000) en Sexy Beast (Jonathan Glazer, 2000).

De overige titels zijn een stuk ouder. In het komische The Italian Job (Peter Collinson, 1969) wil crimineel Michael Caine in Turijn goudstaven uit een gepantserde auto stelen door een verkeerschaos te creëren. In The Taking of Pelham One Two Three (Joseph Sargent, 1974) kapen vier criminelen een metrowagon en gijzelen ze de passagiers. In The Silent Partner (Daryl Duke, 1978) vermomt Christopher Plummer zich als Kerstman om in een winkelcentrum een bank te overvallen. Slim bedacht, maar een ogenschijnlijk brave bankbediende is nog slimmer.

In Thief (Michael Mann, 1981) wil een overvaller nog één keer een grote slag slaan voor hij ermee stopt. Natúúrlijk kan er niets misgaan. Geweldig is Dog Day Afternoon (Sidney Lumet, 1975), waarin drie amateurcriminelen op een snikhete dag een bank overvallen. Wat een simpele overval moet worden, loopt uit op een gijzeling en een mediaspektakel. Met een fenomenale Al Pacino als een wanhopige crimineel die langzaam in het nauw wordt gedreven.


The Art of the Heist | 2 december t/m 24 januari | Kino, Rotterdam