Focus: IDFA Documentaire Paviljoen
Feestelijke verhuizing
Een lang gekoesterde wens van IDFA gaat deze week in vervulling. Op 16 maart opent IDFA de deuren van het Vondelparkpaviljoen. Het schitterende pand wordt onder de naam Het Documentaire Paviljoen de thuishaven van het festival. IDFA viert het in de openingsweek met een programma dat de vele aspecten van de documentaire illustreert.
IDFA kennen we als het documentairefestival dat jaarlijks tegen het einde van het jaar wordt gehouden, maar de organisatie wil het hele jaar actief zijn. Dat gaat vanaf 16 maart gebeuren in het Vondelparkpaviljoen. Het pand, waar elke woensdag, vrijdag en zondag films te zien zullen zijn, wordt het hele jaar een ontmoetingsplek voor filmmakers en publiek.
Het pand herbergde jarenlang het Nederlandse Filmmuseum. Sinds dat in 2012 vertrok was het Vondelparkpaviljoen vanaf 2014 tot 2021 de cultuurlocatie van Avrotros. De laatste jaren werd het verhuurd als evenementenlocatie. Met IDFA krijgt het pand dus na twaalf jaar weer een filmfunctie.
In de openingsweek presenteert elke dag een maker of kunstenaar en één keer een collectief van zes jongeren een programma. Esther Gould (van de series Klassen en Schulden) vertoont onder andere Italianamerican, Martin Scorsese’s documentaire uit 1970 over zijn ouders, en de onthutsende documentaire Curaçao (Sander Snoep & Sarah Vos, 2010) over het stuitende gedrag van Nederlanders op Curaçao.
Veteraan Vincent Monnikendam presenteert onder meer zijn geweldige archiefcompilatie over Nederlands-Indië Moeder Dao, de schildpadgelijkende (1995). Ook houdt hij een Mastertalk over zijn werk. Een collectief van zes talentvolle jongeren presenteert vijf recente korte films van jonge makers. De Iraanse kunstenaar Ali Eslami presenteert een expositie (Fog of War) en ruim tien korte en middellange films, waaronder Abbas Kiarostami’s Two Solutions for One Problem (1975).
Festus Toll presenteert onder meer drie van zijn korte films en Mandabi (The Money Land), Ousmane Sembène’s bitterzoete portret uit 1968 van een samenleving in de greep van hebzucht en corruptie. Aliona van der Horst (Liefde is aardappelen, Gerlach) tenslotte presenteert onder andere Chris Markers klassieker La jetée uit 1962.
Openingsweek Het Documentaire Paviljoen | 16 t/m 23 maart 2024 | Vondelparkpaviljoen, Amsterdam