Focus: Horrorfestival Amsterdamned

Re-Animator

Op een genrefilmfestival dat zich Amsterdamned noemt, kan Dick Maas uiteraard niet ontbreken. Die is dan ook aanwezig op het eendaagse festival op 25 oktober in Kriterion. Te zien zijn vijf korte films/videoclips van Maas en vijf horrorfilms, waaronder een voorpremière van Lodewijk Crijns’ Bumperkleef.

Jan Doense is sinds vorig jaar directeur van het respectabele filmfestival Film by the Sea, maar de man die nooit meer van de bijnaam Mister Horror zal afkomen, blijft horror een bloedend hart toedragen. Dus kunnen we 25 oktober in Kriterion naar de vierde editie van het door hem georganiseerde Amsterdamned. Op het programma staan vijf speelfilms, elk voorafgegaan door een korte film of videoclip van Dick Maas. De dag opent met Adelbert, waarmee Maas in 1977 afstudeerde aan de Filmacademie. Morbide humor – Maas’ latere handelsmerk – is al volop aanwezig in de korte film over de mislukte zelfmoordpogingen van een man. In hetzelfde jaar maakte Maas Picknick, waarin een man in een safaripark van zijn blinde vrouw probeert af te komen. Van later datum (2003) is Long Distance, waarin een man na een ongeluk vanuit het wrak van zijn auto zijn vrouw probeert te bellen, maar zijn dochtertje aan de lijn krijgt. Ook te zien zijn Maas’ videoclips bij het titelnummer van zijn film Amsterdamned (1988) en de Golden Earring-hit When the Lady Smiles (1984).

Naast het korte werk van Maas staan vijf lange films, fictie en documentaire, op het programma. The Road Movie (Dmitrii Kalashnikov, Wit-Rusland, 2016) bestaat uit achter elkaar gemonteerde dashcambeelden van bizarre gebeurtenissen op Russische wegen, zoals een automobilist die dwars door een bosbrand rijdt en een man die uit de kofferbak van zijn auto een vuurwapen pakt en begint te schieten. Welkom in Rusland!

De Zuid-Koreaanse horrortraditie verloochent zich niet in The Gangster, the Cop, the Devil (Won-Tae Lee, 2019), over een rechercheur die samen met een bendeleider jacht maakt op een seriemoordenaar. Mister Doense spreekt van een ‘lekkere nasty thriller’.

Deerskin

Tot het absurdistische genre behoort de Franse film Deerskin, als voorpremière te zien. De knotsgekke film volgt een doorgedraaide eenzame kerel, die zo verward is dat hij denkt dat zijn hertenleren jack tegen hem praat. Het wordt dodelijk gevaarlijk voor zijn omgeving als hij denkt dat zijn jack hem opdraagt om alle andere jacks in de wereld te vernietigen. Regisseur Quentin Dupieux, die we kennen van Rubber, waarin een autoband aan het moorden slaat, put met de film weer vrolijk uit zijn bizarre fantasie.

Ook te zien als voorpremière is Bumperkleef, de horrorthriller van Lodewijk Crijns over twee automobilisten die het op de snelweg met elkaar aan de stok krijgen, waarna hun ruzie ontaardt in een horroravontuur. De film doet denken aan een 2.0 versie van het werk van Dick Maas. Het festival eindigt toepasselijk met Re-Animator (Stuart Gordon, 1985), de klassieke H.P. Lovecraft-verfilming over een medicijnenstudent die doden tot leven wekt, wat in een horrorfilm nooit een goed idee is. Doense vertoont de film in een 35mm-kopie, die hij van de legendarische producent Brian Yuzna heeft gekregen.


amsterdamnedfilmfestival.nl