Focus: Finale Rotterdams Open Doek

Shiny New World

De korte film wordt wel eens vergeten, maar niet in LantarenVenster in Rotterdam. Ook dit jaar waren er maandelijks onder de titel Rotterdams Open Doek vertoningen van korte films van aanstormend regionaal talent met na afloop gesprekken. De zeven beste films strijden vrijdagavond om de titel winnaar Rotterdams Open Doek.

Veel filmwedstrijden worden beslist door professionele jury’s, maar bij Rotterdams Open Doek heeft het publiek het laatste woord. Het kan uit zeven films de winnaar kiezen. De films zijn de afgelopen maanden als beste naar boven gekomen. Die films zetten we op een rij.

The Ballet of Service is de Marlies Smeenge’s eindexamenfilm aan de Filmacademie. De documentaire, uitgeroepen tot beste studentenfilm op het Limburg Film Festival, geeft een inkijkje in de The International Butler Academy in Limburg, waar mensen uit alle windstreken worden opgeleid tot butler. Ja, dat beroep bestaat nog steeds; sterker nog: de beroepsgroep groeit door de toename van steenrijke mensen. De observerende film toont de hyperperfectionistische wereld van het butlerschap.

Vlinders van Liza Koifman gaat niet over de felgekleurde gevleugelde insecten, want we moeten de titel metaforisch opvatten. De film, die de prijs voor beste korte film op de Roze Filmdagen won, toont de liefdevolle relatie van een Amsterdamse sekswerker met een alleenstaande, drugs dealende moeder. Door een traumatisch incident komt de verhouding van de twee kwetsbare nachtvlinders onder druk te staan.

In Wall#4 van Lucas Camps krijgt het gemopper van bioscooppubliek op een film een onverwachte wending als… nee, dat moeten we echt niet verraden.

In MUZE van Jörgen Scholtens worstelt een Duitse fotograaf met een gebrek aan inspiratie. Een toevallige ontmoeting met een draaideurcrimineel zorgt voor onverwacht succes. De film won vijf prijzen op het 48 Hour Film Project in Rotterdam.

De documentaire Modellife van Jorn Koning biedt een inkijkje in de modewereld aan de hand van een portret van modemodel Koen Verdurmen.

Shiny New World van Jan van Gorkum is een horrorkomedie over een schoonmaker van crime scenes. Het maken van een bedrijfsfilm over zijn werk loopt op bloedige wijze uit de hand. De film won prijzen op drie internationale fantasy- en horrorfestivals.

In de fictiefilm Dochters van Marjolein Verhoeven tenslotte ontmoet een negenjarig meisje voor het eerst haar jongere pleegzusje. Ze moet wennen aan haar nieuwe rol van grote zus en de veranderingen die daarbij komen kijken.

Zeven films die als appels en peren nauwelijks vergelijkbaar zijn. We wensen het Rotterdamse publiek sterkte en wijsheid toe!


Finale Rotterdams Open Doek | 24 juni, 20.00 uur | LantarenVenster, Rotterdam