Focus: Buitenbeentjes – Cast Out

Leven in de marge

Wanda

Filmtheater De Uitkijk draagt films over mensen die buiten de boot vallen een warm hart toe. Onder de titel Buitenbeentjes: Cast Out vertoont het zes films over outcasts.

De Franse cinema was in de jaren tachtig nogal ingedut. Veel keurige kostuumdrama’s, komedies en liefdesverhalen, maar weinig opwindende films. Regisseur Leos Carax gooide een grote steen in de vijver met visueel overdonderende films, met als spectaculairste Les amants du Pont-Neuf (1991).

Het op en rond de beroemde Parijse brug spelende intense drama toont de destructieve liefdesrelatie tussen een straatartiest en een emotioneel uit het lood geslagen vrouw. De film met Denis Lavant en Juliette Binoche heeft nu de status van klassieker, maar veel Franse critici wisten ruim dertig jaar geleden geen raad met de film. Ze vonden hem oppervlakkig melodrama. Bij de Césars (de Franse Gouden Kalveren) werd hij dan ook volledig overgeslagen. Wie wil zien hoe onterecht dat was, kan Les amants du Pont-Neuf nu zien in Buitenbeentjes: Cast Out.

Daarnaast staan nog vijf films op het programma. De documentaire Streetwise (Martin Bell, 1984) portretteert op straat levende tieners in Seattle en schetst een indringend beeld van hun rauwe levens. De speelfilm Unknown Pleasures (Jia Zhang-ke, 2002) laat zien dat zulke tieners ook in China leven. De in een grauwe provinciestad spelende film draait om twee werkloze jongens die verveeld op straat rondhangen en geen idee hebben wat ze met hun leven willen doen. Ook Wanda (Barbara Loden, 1970) voert een personage op dat geen raad weet met haar leven. De film volgt een huisvrouw, die na de scheiding van haar gezin op drift raakt. Loden, die in 1980 op 48-jarige leeftijd aan borstkanker overleed, liet zich voor de film inspireren door een krantenbericht, maar ook door haar jeugd in een “emotioneel armoedig” (Lodens woorden) arbeidersmilieu.

Harmony Korine schetst in zijn regiedebuut Gummo (1997) een mozaïekbeeld van white trash-jeugd in een verpauperde Amerikaanse buitenwijk. In het Tunesische Wanderers of the Desert (Baliseurs du désert; Nacer Khemir, 1984) ten slotte is het buitenbeentje een leraar die in een woestijndorp arriveert waar hij de kinderen in aanraking wil brengen met onderwijs. Het blijkt een hopeloos streven als hij wordt meegevoerd in een reeks magisch-realistische gebeurtenissen.


Buitenbeentjes: Cast Out | 9 januari t/m 1 februari 2025 | De Uitkijk, Amsterdam