Focus: Akira Kurosawa Back on the Big Screen
Japans én westers

Yojimbo
Eye Filmmuseum vertoont van 26 juni tot 3 september een selectie films van de Japanse grootmeester Akira Kurosawa. Ikiru (1952), Seven Samurai (1954), Yojimbo (1961), High and Low (1963) en Ran (1985) zijn ook landelijk te zien in filmtheaters. Lab111 in Amsterdam vertoont naast die titels ook Kagemusha (1980) en Akira Kurosawa’s Dreams (1990).
Bij regisseurs met een onbetwiste status in het filmpantheon lijkt het alsof zij dat prestige altijd al hadden, maar dat is niet het geval bij Akira Kurosawa. In elk geval niet in eigen land. Veel Japanse critici vonden zijn door de westerse cinema beïnvloede stijl te weinig Japans. Kurosawa werd volgens hen gedreven door een obsessief verlangen naar internationaal succes. Westerse critici daarentegen prezen Kurosawa’s vermogen om Japanse en westerse invloeden samen te smeden tot een unieke stijl.
Kurosawa was geen geboren filmmaker. Kunstschilder wilde hij worden. Omdat hij er niet van kon leven, nam hij een baantje aan in een filmstudio. Op zijn 33ste maakte hij zijn regiedebuut en zeven jaar later brak hij internationaal door met Rashomon. De film, waarin drie personages uiteenlopende versies van een sinistere gebeurtenis bediscussiëren, gaat over de vraag of er één waarheid bestaat of alleen interpretaties.
Rashomon, dat de Gouden Leeuw in Venetië won, lanceerde Kurosawa’s carrière als een komeet. In de volgende tien jaar maakte hij het ene meesterwerk na het andere. Zowel intieme drama’s (Ikiru, Yojimbo, High and Low) als actiefilm Seven Samurai.
Na deze gouden periode belandde hij professioneel en privé in een zware periode. Een Japanse studio vond hem te veeleisend en ontsloeg hem in 1965. Vijf jaar later flopte sociaal drama Dodeska’den. Perfectionist Kurosawa viel in een zware depressie en deed een poging tot zelfdoding.
Maar hij kroop uit het dal en had in de jaren tachtig opnieuw succes met onder andere de King Lear-verfilming Ran (1985). In 1990 kreeg hij op zijn tachtigste een ere-Oscar. Acht jaar later overleed Kurosawa, die ooit een uitspraak deed die nu actueler dan ooit klinkt: “Het is de taak van de kunstenaar om niet weg te kijken.”
Akira Kurosawa: Back on the Big Screen | 26 juni t/m 3 september 2025 | Eye Filmmuseum, Amsterdam
Kingdoms of Rain: The Films of Akira Kurosawa | 26 juni t/m 9 juli 2025 | Lab111, Amsterdam
Kurosawa’s klassiekers Ikiru (1952), Seven Samurai (1954), Yojimbo (1961) en High and Low (1963) zijn vanaf 26 juni ook landelijk te zien in filmtheaters; Ran (1985) volgt op 7 augustus. Lees alles over de Japanse meester in ons Dossier Akira Kurosawa.