Focus: Rotterdams Open Doek Film Festival 2025

Filmtalent uit alle hoeken en gaten

Rotterdams Open Doek Film Festival 2024. Foto: LantarenVenster

Het Rotterdams Open Doek Film Festival in LantarenVenster vertoont ook dit jaar weer de beste Rotterdamse korte films uit het afgelopen seizoen. Leeftijd doet er niet toe, alleen talent telt. Het resultaat is van 19 t/m 21 juni te zien. Daarnaast zijn er masterclasses, q&a’s, wordt de beste film bekroond en wordt er gefeest.

Er zijn te veel films op het festival Rotterdams Open Doek om op te noemen, maar de drie films op de openingsavond moeten zeker worden genoemd.

De verbeeldingsrijke stop-motion animatie Een olifant in de porseleinkast (Bonne Steinz) gaat over de relatie tussen een kamer en een onvoorzichtige bezoeker, die in die kamer als een olifant door een porseleinkast dendert. De film stelt de vraag hoe om te gaan met opgelopen (relatie)schade in het leven. In de documentaire Ik heb het gevraagd (Joep van Weelden) vormen de tekeningen van de moeder van de filmmaker de aanleiding voor een lastig gesprek tussen beiden. Kom binnen: Hengelsport (Daan van de Geest, Leon van Engelen en Rutger Nijkamp) is een korte documentaire in de serie Kom binnen, waarin de drie filmmakers de Rotterdamse speciaalzaken bezoeken die in rap tempo uit het straatbeeld verdwijnen. Alle makers zijn aanwezig op de openingsavond, die besluit met een borrel in de foyer.

De vele films die na de openingsavond zijn te zien, zijn ondergebracht in blokken. Daaronder de negen films tellende studentencompetitie Rough Diamands, die verdeeld is in twee blokken: Onderhuids telt vier films over verbinding of het ontbreken ervan; Inbetweeners bevat vijf films met als rode draad dat ze een ode brengen aan buitenbeentjes.

De overige filmblokken op een rij. Mindscape bevat films over personages die in hun hoofd verdwalen. De films in Breekpunt gaan over momenten in het leven waarin plotseling alles kantelt. Queer Cinema bevat de beste queer shorts. De films in Claiming Space gaan over het naar buiten treden en jezelf uitdrukken in de buitenwereld. Tussenstop bevat films over jonge mensen op een keerpunt in hun leven. For the <3 of Sci-fi telt films die zich afspelen in het grensgebied tussen scifi, horror en psychodrama. En de films in Sterker door strijd ten slotte gaan over het hebben van ambities en de kracht om die te realiseren.

Naast filmblokken zijn er vier masterclasses. In Storypower sessie geven twee ervaren scripteditors, en deelnemers aan de masterclass, feedback op filmplannen. In Oh ja?! We moeten nog wat met muziek laat componist Pepijn van Dorst horen (en zien) hoe filmbeeld en -geluid op elkaar inwerken. In Intimacy on Screen gaan dramaturg Gwyneth Sleutel, intimiteitscoördinator Zarah Bracht en filmmaker Nina Noël Raaijmakers in op de verbeelding van seks en intimiteit in films. En in F*ck hokjesdenken laat filmmaker Vincent Boy Kars (Drama Girl, Future Me) zien dat juist films die niet de geijkte (genre)paden bewandelen het hardst binnenkomen. De maker pleit ervoor om stevig tegen de regels aan te schoppen.

Op 20 juni is de Seizoensfinale. Daarin strijden de tien beste films uit de Open Doek-edities van het afgelopen seizoen om de juryprijs en de publieksprijs. De tien films zijn: Het ligt aan mij (Abid Chand), Gush (Juliette van Ardenne), Kom binnen: Hengelsport (Daan van de Geest, Leon van Engelen & Rutger Nijkamp), Dormant (Niels Bourgonje), Ik heb het gevraagd (Joep van Weelden), Mijn harige schaduw en ik (Andrei Mikes en Marc Nollkaemper), Nevel (Merijn Stojansek) en En noe (Jet Wijngaards).

Tenslotte: wie een goed fotoportret van zichzelf wil laten maken kan tijdens het festival op 20 juni terecht bij fotograaf Leroy Verbeet.


Rotterdams Open Doek Film Festival | 19 t/m 21 juni 2025 | LantarenVenster, Rotterdam