Farmaceutisch en toch naturel

• Datum 09-11-2016
  • Gerelateerde Films Unknown Brood
    Dennis Alink
    01-01-2016

In Unknown Brood zoomt documentairemaker Dennis Alink in op de doodswens van rockicoon Herman Brood, die in 2001 zelfmoord pleegde.

"Het was heel moeilijk om Hermans echte ik te benaderen", vertelt Hans La Faille, jeugdvriend en drummer van Cuby & The Blizzards. De documentaire Unknown Brood bevestigt dat beeld van een moeilijk toegankelijke man, die een façade optrekt om maar niet persoonlijk te hoeven worden. Op zich geen nieuwe kijk op het fenomeen Herman Brood: zoveel is eigenlijk niet echt ‘unknown’ over de enige echte rock-‘n-roller die Nederland heeft voortgebracht. Toch weet regisseur Dennis Alink het bestaande beeld te verdiepen en te verlevendigen, met een mooi gebalanceerde mix van pratende hoofden, concertopnamen, sfeerbeelden én een aantal nooit vertoonde video’s die Brood zelf filmde. Op een van die filmpjes richt een uitgebluste Brood zich tot zijn selfie-camera: dit kon wel eens de laatste keer zijn dat u deze man ziet, want hij heeft het zwaar. Er zit een rare afstandelijkheid in, alsof het over iemand anders gaat. Niet lang daarna, op 11 juli 2001, sprong Brood van het Hilton Hotel in Amsterdam-Zuid.
Met een bewonderenswaardige discipline focust Alink op twee ‘verhaallijnen’: de tragiek van een intens verlegen man die een mix van speed en alcohol nodig had om rockster, clown en kunstenaar Herman Brood te kunnen zijn. In een fragment uit Cha cha (1979) horen we de rockster zijn combinatie van drugsverslaving en pure rock-‘n-roll treffend omschrijven als ‘farmaceutisch en toch naturel’.
Daarnaast zoomt Alink vooral in op de doodswens die als een rode draad door Broods leven en werk loopt. Jongere zus Beppie Brood weet zeker dat haar broer zonder speed al decennia eerder uit het leven was gestapt. Haar gelijk wordt bewezen in een ontluisterend interview van een afgekickte Brood met Theo van Gogh uit januari 2001. We zien een papperige man met een opgezwollen gezicht. "Dus ik zit hier met een trieste man te praten?" vraagt Van Gogh. "Ik voel me een soort tweedehands Herman Brood", luidt het moeizaam geformuleerde antwoord. Kregen we daar ineens een inkijkje in Hermans echte ik?

Fritz de Jong