TUESDAY, AFTER CHRISTMAS

Plotseling is er die andere vrouw

  • Datum 03-03-2011
  • Auteur
  • Gerelateerde Films TUESDAY, AFTER CHRISTMAS
  • Regie
    Radu Muntean
    Te zien vanaf
    01-01-2009
    Land
    Roemenië
  • Deel dit artikel

Tuesday, After Christmas

De destructieve krachten van verliefdheid komen naar boven in het sterke Roemeense drama tuesday, after christmas.

Hoe pijnlijk kan een gesprek bij de tandarts zijn? In tuesday, after christmas is die pijn op de tandartsstoel nu eens niet fysiek maar emotioneel. Terwijl de tandarts over een meisje en haar ouders een schier eindeloze hoeveelheid medische termen uitstort, weet de kijker dat er zich iets heel anders afspeelt dan een goed gesprek over een nieuwe beugel. De tandarts en de man hebben een geheime relatie, en de bedrogen vrouw staat ernaast omdat ze onverwacht is langsgekomen, niet op de hoogte van hun affaire. Vanuit drie perspectieven, maar vooral van die van de man, toont tuesday, after christmas de woede, het schuldgevoel en de chaos die verliefdheid creëert.
Beheerst, in lange shots van dagelijkse gesprekjes en pijnlijke ontmoetingen, laat tuesday, after christmas zien wat een geheime liefde doet met alle betrokkenen. De spanning van de prille verliefdheid die omslaat in een verlammend schuldgevoel, de deceptie en woede bij de bedrogene wiens wereld instort, de onzekerheid van de minnares die het liefst de confrontatie niet aangaat. En dan het kind niet te vergeten, dat onwetend tussen de volwassenen doorhuppelt. Ze leven allemaal in een leugen die gemaskeerd wordt door quasi-optimistische gesprekken over kerstcadeaus.

Verwarring
Aan het begin van veel scènes is niet duidelijk in wiens huis het gebeuren zich afspeelt. Gelijk de eerste scène is al verwarrend: is dat echt de minnares die zo liefdevol over het kind van de overspelige Paul praat en haar een cadeau wil geven? Die lichte verwarring zal bewust zijn, om de kijker beter te laten kijken en te laten onderzoeken wie zich nu op welke manier tot wie verhoudt. In een driehoeksrelatie is dat de crux: iedereen is tot elkaar veroordeeld. Het is een puzzel die nooit past omdat er altijd één aan het kortste eind trekt. Of misschien allemaal wel, uiteindelijk. Uit een staat van verwarring kan soms iets goeds groeien, maar in het geval van tuesday, after christmas lijken er geen winnaars, zelfs geen echte schuldigen; rechtvaardigheid is een onbruikbaar begrip in de liefde. Wat begint als een verliefdheid die onverwacht heeft toegeslagen, eindigt in een afbraakproces waarvan de echo nog lang te horen zal zijn.

Mariska Graveland