Toute une nuit
Chantal Akerman hoeft in Nederland nauwelijks meer introductie. Films van haar als Jeanne Dielman…, Les rendez-vous d’Anna en News from Home prijken met grote regelmaat op de programma’s van de filmhuizen. Vorig jaar maakte ze een nieuwe film, Toute une nuit, die in Venetië in première ging. De film draait op het Rotterdamse Filmfestival en gaat op 24 februari breder uit.
Toute une nuit is een film die bestaat uit fragmenten, stukjes uit het leven van mensen, tientallen, tijdens een nacht in het zomerse Brussel. Zoals in de synopsis van de film beschreven staat: ‘Nacht’.
Een deur zwaait open. Een vrouw werpt zich in de armen van een man; ze heeft haar schoenen in de hand. Een café. Een man kijkt naar een vrouw; hij staat op, zij ook. Liefde op het eerste gezicht. Ze storten zich in elkaars armen en verliezen zich in een dans. Een telefoon gaat over, een man komt aangehold, buiten adem. Slijpmuziek klinkt door de koortsachtige nacht. Een meisje trekt een man tegen zich aan. Een vrouw smijt de deur open, stormt een trap op. Een man grijpt een vrouw vast. Verzet. Twee mannen gaan uit elkaar. Een hevig geëmotioneerde vrouw laat zich in een taxi vallen.
In een stad, op een hete, tumultueuze zomernacht, laten mannen, vrouwen, kinderen, gegrepen door begeerte, tot alles in staat, zich meeslepen door hun uitzinnig gevoel, soms tot verdwazing toe. Zolang de nacht duurt.
Toute une nuit, fragmenten, stukjes intensiteit die meestal te maken hebben met een huivering van emotie, met de spanning van liefde of seks, en altijd met het gevoel.