• Datum 27-10-2011
  • Gerelateerde Films The Whistleblower
    Larysa Kondracki
    01-01-2011
    Duitsland/Canada

The Whistleblower is een waargebeurde thriller over een Amerikaanse politieagente die in Bosnië een netwerk van vrouwenhandelaren blootlegt waar ook VN-medewerkers aan verdienen.

Het lijkt hypocriet om de Italiaanse Monica Bellucci als VN-baas in een kort rokje te laten opdraven in een film die een aanklacht wil zijn tegen de handel in Bosnische seksslaven. Want hoe zwoel kan zo’n apparatsjik in een door oorlog verscheurd land nou helemaal kijken?
Of zou de film met opzet de toeschouwer bespelen? Klagen over de duistere en destructieve kant van seksuele lust en ondertussen de kijker bewust maken van z’n eigen verlangens? Helaas ontbreekt die dubbelzinnigheid. De gelikte thrillerverpakking van The Whistleblower is gebruikt om het waargebeurde verhaal aan een zo groot mogelijk publiek kwijt te kunnen. Jammer, maar gezien het verhaal moeten we dat maar even vergeten. Want waar gaat het om?
Sinds in 1995 in Srebrenica 8.000 moslims werden vermoord zonder dat Nederlandse VN-militairen ingrepen, is ook hier doorgedrongen dat de VN verschrikkelijke fouten begaat. Wat weinig mensen weten is dat diezelfde VN soms doelbewust misdadig is.
Kathryn Bolkovac woont alweer jarenlang in Nederland maar in de jaren negentig werd deze voormalige Amerikaanse politieagente door het Amerikaanse bedrijf DynCorp aan de VN verhuurd om als vredeshandhaver in Bosnië te gaan werken. Bolkovac (in de film gespeeld door Rachel Weisz) ontdekte dat door DynCorp geleverd personeel niet alleen tot seksslavernij gedwongen vrouwen en meisjes misbruikte, maar tegen betaling zelfs hielp om ze de grens over te smokkelen zodat de vrouwen ook in de rest van Europa verhandeld konden worden. Meiden die probeerden te ontsnappen werden vermoord. Door Bolkovac’ pogingen om de verantwoordelijken voor een gerecht te krijgen, moest een aantal mensen uit hun functie terugtreden. Maar niemand werd vervolgd omdat men ten tijde van de oorlog in Bosnië immuniteit genoot.

Vrijbrief
Omdat elke twijfelende kijker een verloren kiezer kan zijn, bieden films met de beste politieke bedoelingen zelden ruimte voor een subtiel verhaal. Uitzonderingen zijn er ook, zoals Alain Resnais’ Night and Fog of Susan Sontags Promised Land maar vaak is het treurigheid troef. Toch is The Whistleblower een film die gezien moet worden.
Doordat de VN voor het uitvoeren van operaties steeds afhankelijker werd van independent contractors als DynCorp — ook in Irak en Afghanistan — kregen die de afgelopen twintig jaar een vrijbrief voor crimineel gedrag. Controle was er eigenlijk niet, een juridisch kader bestond niet eens. En toegang tot media hebben de slachtoffers van zulke excessen zelden. Alleen dankzij de inzet van Kathryn Bolkovac zijn hier levens gered, ook al is van rechtvaardigheid nog steeds geen sprake.
The Whistleblower is een thriller over mensen die tot seks gedwongen worden door andere mensen die daar centen aan willen verdienen. Als ze weigeren worden ze afgemaakt. Verschrikkelijk plat en beestachtig. Een triest verhaal dat ongetwijfeld in elk land op de wereld elke dag werkelijkheid wordt. Dat moet gezien worden, ook al draagt de film z’n boodschap in neonletters op z’n voorhoofd.

Ronald Rovers