• Datum 26-04-2012
  • Gerelateerde Films The Invader
    Nicolas Provost
    01-01-2011
    België

Eindelijk is hij daar: het speelfilmdebuut van Nicolas Provost. Zijn talent voor het creëren van onderhuidse spanning bewijst hij opnieuw met The Invader.

Immigratie is allang geen nieuw thema meer in de Europese film, maar weinig makers durven wat Nicolas Provost wel doet: raken aan de vraag waarom het zo’n moeilijk onderwerp is. In plaats van de frictie glad te strijken, onderzoekt hij met een intelligente en onbevangen blik waar het schuurt. In The Invader is de immigrant niet meer het traditionele slachtoffer, maar iemand die een radicale stap zet om zijn dromen en ambities te verwezenlijken. Maar wat, als die niet blijken te stroken met de werkelijkheid? En met welke ideeën, verwachtingen en angsten treden wij de ‘ander’ tegemoet?
Met The Invader debuteert Provost als speelfilmregisseur, maar hij timmert al bijna tien jaar flink aan de weg met veelgeroemde korte films en video-installaties (Plot Point, Stardust), waarin hij een krachtige eigen filmtaal ontwikkelde. In twee daarvan, Exoticore (2004) en Induction (2006), werkte hij al samen met de imposante Burkinese acteur Isaka Sawadogo, die ook in The Invader de hoofdrol speelt. Hij krijgt een naam — Amadou — maar geen geschiedenis: ineens ligt hij daar zomaar op het strand, aangespoeld uit de zee. Via een hallucinerende reis belandt hij in Brussel, waar hij zich aan de klauwen van de mensenmaffia probeert te ontworstelen. Op een dag legt hij het aan met een knappe carrièrevrouw die hem, gefascineerd door zijn verschijning en de zwier waarmee hij haar het hof maakt, meeneemt naar haar appartement voor een potje pornografische seks. Snel daarna realiseert ze zich dat hij een volslagen vreemde voor haar is. Dat wat hem kort daarvoor nog zo woest aantrekkelijk maakte, schrikt haar plotseling af, en ze verbreekt het contact met hem. Amadou ziet in haar echter de sleutel tot een beter leven, en die laat hij zich niet zomaar ontnemen.
Nicolas Provost maakt de verwachtingen waar: de sfeer van latente dreiging die ook in zijn korte films zo sterk voelbaar is, weet Provost in The Invader consequent vol te houden, met gebruikmaking van alle filmische middelen. Het rumoer waarop hij lijkt te azen met het gedurfde openingsshot (een beavershot van zijn vriendin, het fotomodel Hannelore Knuts) heeft hij helemaal niet nodig.

Sasja Koetsier