The Bob’s Burgers Movie

Charme en eenvoud

The Bob’s Burgers Movie

Nadat eerder nog sprake was van een Nederlandse bioscooprelease, is The Bob’s Burgers Movie nu vrijwel geruisloos op Disney+ geparkeerd. Zonde, want de film vormt een goede doorsnee van wat de animatieserie zo charmant maakt en is daarmee zowel een cadeautje voor fans als een goede introductie voor nieuwelingen.

Het wachten was lang op The Bob’s Burgers Movie. Na een aantal keer te zijn uitgesteld door de pandemie is de film nu eindelijk in Nederland te zien, als werd een bioscooprelease verruild voor een plek op streamingdienst Disney+. Daar zijn ook alle 238 afleveringen te zien van de serie waarop de film is gebaseerd.

Voor wie de serie niet kent: Bob’s Burgers gaat over de familie Belcher, die in een Amerikaans kustplaatsje een hamburgerrestaurant runnen in een gifgroen pand, ingeklemd tussen een uitvaartcentrum en een steeds wisselende onderneming met slechte woordgrappen op de gevel, en op een steenworp afstand van de Wonder Wharf, de aftandse kermis die in de film haar tachtigjarig jubileum viert. “Tachtig jaar goedkoop vermaak en nauwelijks onthoofdingen!”

Met de sprong van afleveringen van 22 minuten naar een speelfilm van ruim anderhalf uur was de verleiding waarschijnlijk groot om uit te pakken. Maar zowel qua plot als personageontwikkeling blijft de film dicht bij de charme en eenvoud van de serie. Dat blijkt uiteindelijk de grote kracht van The Bob’s Burgers Movie, dat eigenlijk gewoon een lange aflevering is, aangekleed met een paar leuke musicalnummers (al zijn dat er niet dusdanig veel dat de film echt een musical genoemd kan worden).

Het door Loren Bouchard gecreëerde Bob’s Burgers gaat al sinds de eerste aflevering uit 2011 over de tikje maffe (maar o zo herkenbare) Belchers, die niet wars zijn van plaagstootjes, maar toch vooral een heel liefdevol gezin vormen. Over hun eeuwige gebrek aan geld, het sensitieve pessimisme van vader Bob (H. Jon Benjamin) en het onuitroeibare optimisme van moeder Linda (John Roberts). Over de obsessie van oudste dochter Tina (Dan Mintz) met jongens (en zombies, en paarden, en bipsen), de muzikale vondsten van zoon Gene (Eugene Mirman) en de shenanigans van jongste telg Louise (Kristen Schaal). Het is een van de zeldzame series die in inmiddels twaalf seizoenen nauwelijks een dip in kwaliteit kent.

The Bob’s Burgers Movie begint (het zal ook niet) met geldproblemen. Om acht uur ‘s ochtends staat Bob een hamburger te bakken (of eigenlijk een proefhamburger, maar laat de hamburger dat niet horen) om te geven aan de bankmedewerker aan wie hij en Linda uitstel van betaling gaan vragen. Gene knutselt ondertussen een instrument van “lepels, een servethouder en magie”.

Maar als snel zit alles tegen, zoals dat gaat in de wereld van de Belchers. Bij de bank worden Bob en Linda weggestuurd met de burger nog in het papieren zakje en een schamele zeven dagen om het geld op te hoesten. En alsof dat niet vervelend genoeg is ontstaat er een enorm zinkgat voor de deur waardoor de toch al niet bijster omvangrijke klandizie van het restaurant terugvalt naar één. Want zinkgat of geen zinkgat, de loyale en altijd net wat te enthousiast aan zijn vriendschap met Bob klevende Teddy (Larry Murphy) is er elke dag.

De vondst van een lijk in het zinkgat is de aftrap van een moordmysterie waar de excentrieke huisbaas van de Belchers, Calvin Fischoeder (een heerlijke rol van Kevin Kline), bij betrokken lijkt te zijn. En terwijl Teddy voor Bob een ‘mobiele burgermobiel’ bouwt, zodat hij hamburgers kan verkopen op de kermis, stappen de kinderen op hun fietsjes om dat mysterie op te lossen.

Verweven met het (soms iets te veel aandacht opeisende) moordmysterie presenteren Loren Bouchard en coscenarist Nora Smith subplotjes die in al hun gekkigheid hele reële twijfels schetsen. Zoals Tina’s twijfel of haar eeuwige lustobject Jimmy jr. als zomervriendje wel kan voldoen aan haar fantasieën (waarin hij broekloos samen met haar te paard over het strand galoppeert), of Louise’s angst dat onder haar stoere houding (en onafscheidelijke roze konijnenoren) eigenlijk een heel klein hartje schuilt.

The Bob’s Burgers Movie vereist geen voorkennis en is daarmee een goede instap voor mensen die de serie niet kennen. En voor fans van de serie werkt de film als een fijne, langere onderdompeling in de inmiddels zo comfortabel voelende wereld van de Belchers, die geen politieke onderlaag of maatschappelijke subtext kent, maar juist door dat gebrek aan gelaagdheid zo herkenbaar en oprecht voelt.

The Bob’s Burgers Movie is nu te zien op Disney+.