• Datum 06-02-2011
  • Gerelateerde Films SUMMER PALACE
    Lou Ye
    01-01-2006
    China/Frankrijk

summer palace portretteert in de opgewonden sfeer van het studentenprotest in 1989 in Peking een obsessieve liefdesverhouding.

"Er is iets dat komt als de wind op een warme zomeravond. Het ontwapent je en laat je rusteloos achter. Het volgt je als een schaduw en kan onmogelijk worden afgeschud. Ik weet niet wat het is. Daarom kan ik het alleen maar liefde noemen." Er zijn studenten die belabberder schrijven dan de studente Yu Hong (de onbekende Hao Lei) in haar dagboek. summer palace gaat over haar fatale liefde voor medestudent Zhou Wei (Guo Xiaodong). Het zeventienjarige provinciemeisje valt snel na aankomst op de universiteit van Peking als een blok voor de intellectueel. Haar provinciale vriendje heeft het nakijken. Wat Yu aantrekt in Zhou is zijn levensdrift, die drijft op het geloof dat China aan de vooravond van een nieuwe tijd staat. Het is 1989 en Zhou maakt deel uit van de studentenbeweging, die democratische vrijheden eist. Alles lijkt mogelijk. Het doet denken aan 1968 in het Westen: dezelfde overspannen verwachtingen en mengeling van het politieke en het persoonlijke en vooral het gevoel dat het leven enorm veel zin heeft. In die sfeer vrijen Yu en Zhou tegen de klippen op, wat de film minutenlang uitvoerig toont. Het maakt summer palace tot de eerste Chinese film met frontaal naakt. Dat klinkt hijgerig, maar het erotische vertoon is op zijn plaats, omdat het past bij de euforische studentensfeer.

Sleurhuwelijk
De vrijheid en blijheid duren niet lang in summer palace. Yu’s liefde loopt deuken op als ze Zhou betrapt met een ander. Uit wraak duikt zij het bed in met een docent, maar dat helpt niet tegen haar obsessieve liefde voor Zhou. Naast illusies over de liefde gaan ook de politieke illusies in rook op als het leger het studentenprotest op het Plein van de Hemelse Vrede neerslaat. Zhou wordt gearresteerd en emigreert later naar Berlijn. Yu probeert haar grote liefde te vergeten door zich in een sleurhuwelijk te storten. "Ik heb een hoge prijs betaald voor mijn verlangens en romantische natuur", schrijft ze in haar dagboek. Om te weten of de film daarmee eindigt, moet u hem gaan zien.
summer palace is een ambitieuze film. De maker neemt veel hooi op zijn vork door bijna tien jaar — de film eindigt in 1997 — te bestrijken. Hij neemt er met bijna tweeënhalf uur ruim de tijd voor, waarbij de spanningsboog soms inzakt. summer palace is geen perfecte film, maar de bewondering overheerst. Lou Ye heeft niet alleen de eerste Chinese film met frontaal naakt gemaakt, maar stelt ook als eerste in een film de slachting op het Plein van de Hemelse Vrede aan de orde. De Chinese autoriteiten waren not amused en legden Lou Ye vorig jaar een filmverbod van vijf jaar op. Het zal ons verbazen als de inventieve maker geen wegen vindt het te ontduiken.
Los van het politieke belang bevestigt summer palace dat Lou Ye een geweldige chroniqueur is van gedoemde liefdes. Hij bewees dat in 2000 met zijn debuutfilm suzhou river, maar na zijn teleurstellende film purple butterfly leek hij als eendagsvlieg te verdwijnen. summer palace bevestigt niet alleen zijn moed maar gelukkig ook zijn talent. Welkom terug!

Jos van der Burg