Geen meeslepend epos

• Datum 27-01-2011
  • Gerelateerde Films SONNY BOY
    Maria Peters
    01-01-2011

sonny boy is het onwaarschijnlijke maar ware verhaal van een oer-Hollandse vrouw met vier kinderen die haar man heeft verlaten en een zeventien jaar jongere student uit Suriname.

De liefdesrelatie tussen Rika en Waldemar is in 1928 bepaald ongewoon. Ze krijgen een kind, moeten opboksen tegen vooroordelen, weten in crisistijd het hoofd boven water te houden en verhuren in de oorlog kamers aan joden en andere onderduikers. Tot ze in handen vallen van de Duitsers.
Annejet van der Zijl stelde deze wonderbaarlijke geschiedenis na uitgebreide research te boek en Maria Peters, tot nu toe gespecialiseerd in jeugddrama, zag er terecht een film in. Het resultaat is een ambitieus historisch drama waarin veel aan bod moest komen. Niet alleen de betrekkelijk sober neergezette liefdesgeschiedenis zelf en de hopeloze strijd die Rika (Ricky Koole) om haar kinderen voert, maar ook de Surinaamse jeugd van Waldemar (Sergio Hasselbaink) met beelden van Paramaribo zoals we die weinig hebben gezien, terloops nog een onverwacht inkijkje in het Scheveningse theaterleven en tenslotte de Duitse concentratiekampen.
Daar doorheen een weinig geflatteerd tijdsbeeld. Het blijft niet bij de opmerkingen die de zwarte Waldemar en zijn zoontje Waldy zich moeten laten welgevallen. Tussen katholieken en protestanten heerst een even grote onverdraagzaamheid en de felste jodenjager is een Hollander. Het gastvrije tuindersgezin dat Waldy tegen het eind van de oorlog onderdak verschaft, schroomt niet om hongerige medeburgers hun laatste sieraden te ontfutselen.

Ambachtelijk
Het boek is redelijk trouw gevolgd, met alleen de door Frits Lambrechts gespeelde oudere variété-artiest als toegevoegd fictief personage. Uiteraard is de veelheid aan feiten en gebeurtenissen noodzakelijkerwijs samengevat en gestroomlijnd. Toch krijg je het gevoel dat sonny boy met ruim twee uur speelduur nog steeds aan de lange kant is. Een verdienstelijke en integere verfilming, maar niet het grootse en meeslepende epos dat er allicht in had gezeten. Meer een optelsom van aangrijpende momenten die je eerder ambachtelijk dan inventief kan noemen.
Aan de hoofdrollen ligt het overigens niet. Ricky Koole, die we de laatste jaren te weinig op het witte doek hebben gezien, is op een kalme manier overtuigend als de vrouw die met open blik en onafhankelijke houding haar eigen weg gaat. Ook Sergio Hasselbaink, hier in zijn eerste filmrol, is een goede keus. Aan de andere kant neigt bijvoorbeeld Marcel Hensema als de godsvruchtige eerste echtgenoot van Rika naar een karikatuur. Ook is de bedoeling van veel scènes vaak net iets te zwaar aangezet. In de tweede helft dreigen Rika en Waldemar zelfs figuranten in hun eigen tragedie te worden.
Eigenlijk maken die rauwe maar voorspelbare beelden uit de Duitse kampen zelfs minder indruk dan een bescheiden scène in de bioscoop, waar de verliefde Rita en Waldemar zien hoe Al Jolson in the singing fool Sonny Boy zingt. De blanke Jolson geschminkt als blackface, met zwart gezicht en dikke witte lippen, de karikatuur uit het toenmalige Amerikaanse variététheater. Het liedje is ontroerend, de aanblik schrijnend, het moment onvergetelijk.

Leo Bankersen