Sisterhood

Verfrissende kijk op krachtige meiden

Sisterhood

Geslaagde inkijk in de wereld van hedendaagse tienermeisjes in Frankrijk, die zich niet alleen staande houden, maar door hun sterke band ook bloeien en sterker worden in een patriarchale samenleving.

Djeneba, Zineb en Mina zijn vijftienjarige meisjes die zich elk op hun eigen manier proberen te verhouden tot de wereld en elkaar daarbij steunen en bekrachtigen. Geen gemakkelijke taak in een nog altijd door (toxische) mannelijkheid geregeerde wereld.

Dat wordt direct duidelijk in de eerste ongemakkelijke scène – die door bijna elk tienermeisje herkend zal worden – waarin de drie in een fastfoodrestaurant verbaal worden lastiggevallen door twee hormonale pubers. Wanneer de drie niet meegaan in de onwelkome complimenten wordt de situatie al snel grimmig en dreigend. Maar verfrissend genoeg laten ze niet zomaar over zich heen lopen – ze zetten de gefrustreerde jongens doeltreffend op hun plek.

De dreiging van mannelijk geweld blijft echter voelbaar in de hele film en wordt met name belichaamd door Zak, een vriend van Zinebs broer, die een opdringerig oogje op haar heeft. Ondertussen proberen de drie hun leven te leiden: de onbevreesde, luidruchtige Djeneba woont bij haar oom en heeft een succesvolle vlog, Amina probeert onder het liefdevolle juk van haar overambitieuze en overcompenserende ouders uit te komen en Zineb heeft haar eigen familieproblemen.

Op terloopse wijze komt ook de culturele achtergrond van de drie aan de orde – alledrie zijn ze tweedegeneratie-immigranten, maar voelen ze zich vanzelfsprekend deel van de Franse samenleving. Tijdens een heerlijk Franse discussie in de klas geeft Djeneba een mooi lesje over hedendaags racisme.

De bijzondere vriendschap van de drie komt onder druk te staan wanneer de activistische Amina besluit een belastend en stiekem door hen opgenomen filmpje van Zak online te zetten. De licht criminele jongeman pikt dat niet. Er volgen intimidaties en bedreigingen, maar Zineb en Djeneba geven niet hem, maar Mina daar de schuld van – zij had het filmpje niet online moeten zetten.

Het roept vragen op rond verantwoordelijkheid en schuld, waar sinds de MeToo-beweging onophoudelijk over wordt gediscussieerd. Filmmaker Nora El Hourch verwerkt slim documentaire beelden van de door het Chileense kunstenaarscollectief Lastesis begonnen, wereldwijde virale actie, waarin vrouwen zingend hun recht op zelfbeschikking en de plicht van mannelijke verantwoordelijkheid opeisen: “Het patriarchaat is een rechter, die ons beoordeelt op basis van onze geboorte en onze straf is het geweld dat je ziet.”

Ondanks de zwaarte van het onderwerp is Sisterhood niet somber: de (veer)kracht van de meiden en hun diepe vriendschap, geloofwaardig gespeeld door de jonge acteurs, zorgen voor lucht en hoop en momenten van oprechte ontroering.