RRR

Borsthaar en godenzonen

RRR

Kom voor het zinderende spektakel, blijf voor de bromance en het onvervalste anti-­imperialisme.

RRR is de meest succesvolle Indiase film op Netflix ooit, heeft het bedrijf laten weten, en je begrijpt al snel waarom. Het is totale kolder. In de helft van de scènes worden een of meer natuurwetten gebroken zoals dat alleen maar in film kan en de onwaarschijnlijke bromance van de twee actiehelden is lachwekkend zoet. Alle tropes van de dishoom-­stijl zie je terug – ‘dishoom’ is het geluidseffect van een vliegende kogel of een stomp in oude Bollywood-films. De held die een menigte van duizend man te lijf gaat (en wint), de bovenmenselijke acrobatische toeren, het gestoei met tijgers, het gezwaai met vlaggen, alles op standje 11.

De twee aartsvijanden zijn gebaseerd op historische vrijheidsstrijders (die niet in dezelfde tijd leefden, maar soit). Alluri Sitarama Raju leidde een opstand tegen de Britten en Komaran Bheem vocht als lid van de Gond-bevolkingsgroep tegen Britse en Indiase onderdrukkers in zijn thuisstaat Hyderabad.

In de film heten ze Ram en Bheem. Ram vecht voor de Britten (zo lijkt het althans) en Bheem trekt vermomd als moslim naar Delhi, waar hij een door de Britten ontvoerd Gond-meisje wil terughalen. Aan beiden, misschien goed om te noemen, worden bovenmenselijke krachten toegedicht. De Britten krijgen echter lucht van Bheems plan en sturen Ram erop af. Maar voordat elk van hen weet hoe zijn aartsvijand eruitziet, ontmoeten ze elkaar bij een spectaculaire redding van een jongetje dat door een trein verpletterd dreigt te worden. Tussen de twee mannen ontstaat een eveneens spectaculaire vriendschap, die door een westerse bril bezien behoorlijk homo-erotisch lijkt, maar in feite gewoon een Indiase bromance is. Pakweg om het half uur wordt er gezongen en gedanst.

Esthetisch is RRR een schitterende kleurenexplosie met bizarre over-de-top actiescènes. Niks mis mee. Problematischer is de nationalistische en religieuze subtekst, zoals Vox en Slate eerder meldden. In een groot deel van de film zijn Ram en Bheem elkaars gelijken, maar zodra bekend wordt wat Rams werkelijke doel is – hij is ook duidelijk afkomstig uit een hogere kaste dan Bheem – speelt Bheem een steeds bescheidener rol om uiteindelijk te vragen om bij Ram in de leer te mogen. De Gond-leden worden tamelijk stereotiep afgebeeld als een bosvolk dat één is met de natuur. Moslims zijn nergens in de film te zien en het verschijnen van de godheid Rama, laat in de film, voedt hindoenationalistische sentimenten: de heilige tekst Ramayama die het verhaal van Rama vertelt, is de afgelopen tijd gebruikt als legitimatie voor geweld tegen moslims. Als je de vlag opzoekt waarmee de twee helden bij hun eerste ontmoeting zwaaien, zie je dat die ontworpen is door onder anderen Vinayak Damodar Savarkar, geestelijk vader van de nationalistische Hindutva-­ideologie. Misschien goed om te weten.

RRR is te zien op Netflix (VoD).