Peak Season
Zingeving, voor even
Te midden van rijkelui voor wie een ‘natuurvakantie’ vooral likes op Instagram moet opleveren, vindt een uitgebluste dertiger in Peak Season zowaar het plezier terug.
Of ze eigenlijk al zijn gaan wandelen in de bergen, vraagt Amy (Claudia Restrepo) tijdens haar vakantie aan het oudere, bevriende echtpaar dat van New York naar Wyoming is verhuisd. Nee, daar zijn ze nog niet aan toegekomen, maar wat is het hier prachtig en authentiek hè? Loop een willekeurige kroeg in en je ziet niet of iemand honderd dollar of honderd miljoen op de bank heeft!
De fijne tragikomedie Peak Season zit vol met dit soort kleine, bijtende observaties over rijke stedelingen die eens lekker ‘de natuur in willen trekken’ zonder dat echt te doen. Ook als ze er even tussenuit zijn, draait alles toch vooral om zakelijke telefoontjes, microdosing en CrossFit.
Vagebond Loren (Derrick DeBlasis) krijgt dagelijks te maken met dat soort types. Hij leert ze vissen in de rivier, of beter gezegd: hij geeft ze een snelle indruk. De rijke gasten zijn zó gericht op efficiëntie, dat ook op vakantie alles vooral een afvinkoefening is. Als ze al iets vangen en ‘één worden met de natuur’, is dat hooguit iets voor op Instagram.
Maar Loren oogt wel degelijk tevree in die natuur, en dat werkt aanstekelijk voor Amy, die na een burn-out stopte met haar royaal betaalde baan als consultant en nu zoekt naar zingeving. Haar omgeving – inclusief haar verloofde Max (Ben Coleman), een proleterige workaholic – snapt er niets van: ze kan toch gewoon een nieuwe topbaan aannemen?
De observaties over de zinloosheid van het gejaagde bestaan zijn niet nieuw, maar ze werken wel, vooral op de momenten waarop Loren en Amy elkaar vinden, tegen alle trekpleisteroplossingen en Instagram-huichelarij van dit type vakanties in. Het maakt de vakantie-ervaring in ieder geval ontzettend authentiek.