Mister America

Antihumor van despotische recensent

Heb je even? De politieke mockumentary Mister America is de volgende stap in het On Cinema-universum dat meer dan tien jaar aan podcasts, webseries en spin-offs bij elkaar brengt. Essentiële kost voor de kenners en een uitgelezen kans voor de oningewijden om deze rijkdom aan antikomedie aan te boren.

Waar te beginnen met Mister America? Deze mockumentary over een boze witte man die zich verkiesbaar stelt als publiek aanklager in San Bernardino, California, kent een voorgeschiedenis van meer dan tien jaar. Zonder al die achtergrondinformatie werkt deze komedie vooral als metafoor voor hoe een politiek amateur als Trump het tot president heeft geschopt. Maar het echte plezier zit hem in hoe komediant Tim Heidecker met coscenarist en regisseur Eric Notarnicola jarenoude inside jokes naar een hoger plan tilt.

Mister America vloeit voort uit een filmrecensiepodcast en -webserie waarin Heidecker samen met vaste gast Gregg Turkington de nieuwste films bespreekt. Zijn On Cinema at the Cinema moet lijken op At the Movies van Gene Siskel en Roger Ebert, maar mist filmkennis, charisma en professionaliteit. Een korte sfeerimpressie: films met Tom Cruise krijgen altijd de hoogste beoordeling (“when you got movies like Tom Cruise in them you can’t loose!”) en hun ‘popcorn classics’ zijn alleen op VHS beschikbare en vaak terecht in vergetelheid geraakte Hollywood-films.

In On Cinema leer je weinig over films, maar veel over de schrijnende dynamiek tussen de recensenten. Gedurende elf seizoenen wordt een patroon zichtbaar, waarin Tim de ene na de andere oplichterspraktijk bekokstooft om zijn creatieve ondernemingen te financieren – hij speelt de hoofdrol in de Homeland-achtige spionagethriller Decker, is de frontman van metalband Dekkar en de deejay van EDM-groep DKR. Hij organiseert een dansfestival dat à la Fyre uitloopt op een catastrofe: twintig jongeren overlijden aan door een homeopathische arts ontwikkelde giftige vape-pennen. Op YouTube staat een meer dan vier uur durende registratie van het proces tegen concertorganisator Heidecker. Na die juridische ervaring neemt hij het in Mister America op tegen zijn politieke opponent, publiek aanklager Vincent Rosetti.

Deze film is dus een volgende stap in een monumentaal komedieproject dat de grenzen opzoekt van wat we grappig vinden. Dit cinematic universe brengt via tweets, podcasts, series, online fragmenten, video’s en films een absurde vorm van antikomedie aan de man. Meestal ontbreekt de conventionele grap of sketch. De humor zit hem in de herkenning van uitgesmeerde, langdurige herhaalde gebaren, tikjes en andere gedragsafwijkingen. Mister America is een uitzonderlijke toevoeging aan dit bizarre project. Al is het maar omdat de film het fictionele On Cinema Universe op pijnlijke wijze met de Trumpiaanse realiteit vereenzelvigt: filmrecensent, concertorganisator, jurist of politiek figuur, waarom heb je er de kennis voor nodig als je vaak en lang genoeg in de media te zien bent?