Lieve mama

'The Trouble with Brian'

Lieve mama

De thrillerserie Lieve mama overtuigt op meerdere fronten: door te wisselen tussen twee perspectieven op één situatie, maar ook door ons mee te nemen in de fight or flight modus van de hoofdpersonages.

Hoe kom je van een lijk af? In de loop der jaren zijn vele films aan aan die vraag gewijd, van Alfred Hitchcock’s zwarte komedie The Trouble with Harry (1955) waarin de inwoners van een dorpje zich geen raad weten met een stoffelijk overschot, tot Danny Boyle’s gehypete debuut Shallow Grave (1994) waarin een onverklaarbaar rijke huisgenoot plotseling overlijd.

Met de nieuwe serie Lieve mama, naar het gelijknamige boek van Esther Verhoef, schaart zich nu een Nederlandse productie in dat eervolle rijtje. De zesdelige serie draait om Ralf, een tiener die bij zijn ouders woont, en om veertigerskoppel Helen en Werner. Aanvankelijk hebben stel en tiener niets met elkaar te maken, totdat hun paden elkaar ongezien kruizen door een overval/ongeval waarbij ene Brian om het leven komt in het huis van Helen en Werner.

Dit incident in aflevering één is het startschot voor de hele serie. Wat te doen met Brian? Een jongen die er niet meer is, maar die overal zijn stempel op drukt en alle personages bezighoudt. Zes afleveringen lang focust Lieve mama zich op dit ene incident en de gevolgen ervan. Veel televisieseries gooien in hun aflevering zo veel mogelijk plotlijnen uit. Lieve mama heeft het lef eenduidig te blijven. We hebben een echtpaar dat zich in stilte probeert te ontdoen van een stoffelijk overschot. En we hebben Ralf, een ‘vriend’ van Brian, die zonder zijn eigen handen al te vuil te willen maken in stilte probeert te achterhalen wat er precies gebeurd is.

Dit dubbele perspectief op dezelfde situatie creëert het spanningsveld van deze verrassende serie die ons meevoert in de fight-or-flight modus van de sympathieke personages, die door overmacht in een lastige situatie terecht zijn gekomen. De kersverse Gouden Kalf-winnaar Shahine El-Hamus overtuigt als Ralf en Rifka Lodeizen gaat los als Helen, constant balancerend op het randje van een instorting.

De grootste ontdekking van Lieve mama staat achter de camera: regisseur Jelle de Jonge. Hij bouwde al een staat van dienst op als regisseur van populaire films en series als Bon Bini Holland (2015) en De luizenmoeder (2018). Met Lieve mama toont hij nu heel andere kant van zijn kunnen. Het is te hopen dat hij die kant de komende tijd flink verder gaat onderzoeken.