Liefjes
Het leven volgens veertienjarigen
Drie tienermeisjes, opgegroeid met sociale media, online ideaalbeelden en how to-video’s, gaan kamperen met hun ouders. Maar voor het Franse campingleven bestaan geen tutorials.
Het leven staat op z’n kop als je een meisje van veertien bent. Je lichaam verandert, je hebt opeens interesse in de liefde, levenslessen haal je van sociale media en ouders hebben opeens nérgens meer iets van begrepen. Op de Zuid-Franse familiecamping vallen alle dagelijkse zekerheden weg. Er is geen school, er zijn geen verplichtingen, maar ook geen bekenden. En er is slecht bereik.
Jae arriveert met haar moeder, broertjes en stiefvader op camping La Plaine, Malak kampeert er met haar alleenstaande moeder en Celia met haar broertje en ouders, die al sinds jongs af aan bij elkaar zijn. Hét ideaalbeeld wat Celia betreft.
Zelf heeft Celia verkering en ze is van plan het succesvolle liefdespad van haar ouders te bewandelen. Maar waarom reageert haar vriendje, op vakantie met zijn ouders in Turkije, zo weinig op haar telefoontjes? Jae houdt het liever bij online contacten. ‘IRL’ is niets voor haar. Dus hangt ze urenlang boven haar beeldscherm en ontwijkt ze contact op de camping. Malak heeft aanvankelijk hoogdravende ideeën over de liefde. Ze wil weten hoe “pure, ware liefde voelt”. Tegelijkertijd is ze hartstikke onzeker en denkt ze dat geen jongen haar ziet staan.
In deze feeërieke coming-of-age-documentaire van Natalie Bruijns en Anneke de Lind van Wijngaarden (beiden Titaantjes, 2015-16) kruisen de verhaallijnen van Jae, Malek en Celia elkaar niet, maar ze zijn qua thematiek wel degelijk met elkaar vervlochten. Alle momenten zijn vanuit hun eigen perspectief verteld; ouders zijn slechts edelfiguranten. Ze vertellen openhartig in de voice-over over hun ervaringen met jongens of het gebrek eraan. Maar ook over hoe ze een ‘volwassen’ liefdesleven voor zich zien en hoe ze zichzelf bekijken. Doordat ze tegelijk van dichtbij worden gefilmd, vertellen hun houding, de situatieschetsen en hun interactie met anderen minstens zoveel over hun belevingswereld.
Malak worstelt met haar zelfbeeld, maar overwint in deze weken veel. Ze wordt zelfs verliefd! Jae, die aanvankelijk een schild van ‘het kan me niet schelen’ ophoudt, erkent dat ze het lastig vindt om tussen onbekenden te zijn. Celia maakt selfies als een pro en wordt bewonderend door leeftijdsgenoten benaderd. Ondertussen is zij vooral met haar hoofd bij haar vriendje. Is hij nog wel met háár bezig?
Tussendoor verschijnen perfect gedoseerde sequenties met TikTok-memes die de gemiddelde jongere dag en nacht binnenkrijgt. Ook dat zegt indirect veel over de belevings- en gevoelswereld van deze meiden. De landerige en soms opgetogen zomersfeer komt terug in opnames van het campingleven, met op de achtergrond een soundscape van kinderdisco, zwembadrumoer of juist het loom stemmende geluid van krekels.